Grand Prix Bielskiej Jesieni 2021 dla Tomasza Kulki

Aktualne

Oto artystki i artyści nagrodzeni i wyróżnieni w 45. Bielskiej Jesieni przez jury konkursu oraz redakcje patronackie. Zobacz nagrodzone prace.

45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021 odbywa się pod honorowym patronatem Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

 
Laureatem Grand Prix – Nagrody Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (30 tys. zł) 45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021 w Bielsku-Białej został Tomasz Kulka z Wrocławia, urodzony w Wolbromiu absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jury biennale, któremu przewodniczyła prof. Anna Markowska nagrodziło tryptyk „Game over”. Laureata doceniono za przewrotną afirmację świata posthumanistycznego w jego najróżniejszych hybrydowych formach i wątkach, urzekające piękno i antymodernistyczny radykalizm.

Nagrodzona w 2021 roku Grand Prix Bielskiej Jesieni praca „Game over” Tomasza Kulki to monumentalna wizja końca antropocenu. Z dawnego malarstwa artysta zaczerpnął formę tryptyku i bogate, lśniące okazale złotem tło, a ze współczesności wywiódł aktualne, postsekularne przesłanie – ocenia prof. Anna Markowska, przewodnicząca jury.

Laureat Grand Prix otrzymał również Nagrodę Dyrektora Galerii Bielskiej BWA w postaci organizacji wystawy indywidualnej oraz statuetkę Bielskiej Jesieni.

II Nagrodę Prezydenta Miasta Bielska-Białej (20 tys. zł) za zestaw prac: „Amnezja” i „Nienasycenie” otrzymała Olga Dmowska z Warszawy, absolwentka warszawskiej ASP. Jury doceniło prawdę w wyrażaniu traumatycznych wydarzeń przy użyciu dobitnego języka malarskiego oraz zadziorną postawę malarską.

III Nagrodę Dyrektora Galerii Bielskiej BWA (10 tys. zł) za obraz „Too Late for Late Capitalism” otrzymał Adam Kozicki z Warszawy – absolwent ASP w Warszawie, który zdaniem jury trafnie oddał sytuację pokolenia, zarówno pod względem plastycznym, jak i narracyjnym oraz zbudował hipnotyczny nastrój.

Nagrodę Honorową Jury otrzymał Piotr C. Kowalski za poszerzanie granic malarstwa dokonywane podczas praktykowania zwykłej codzienności oraz za optymizm i radość, jaką niesie ze sobą proponowana przez artystę demokratyzacja sztuki.
_________________________________________________________________________

Równorzędne wyróżnienia regulaminowe jury otrzymali:

Paweł Baśnik za pracę Psychopomp
Fundator wyróżnienia  – AQUA SA

Veronika Hapchenko za zestaw dwóch prac Little red warrior i Swan lake
Fundator wyróżnienia – Fundacja Galerii Bielskiej

Maja Janczar za pracę Rosół
Fundator wyróżnienia – LOTOS Terminale SA

Magdalena Kirklewska za pracę Evening TV shows
Fundator wyróżnienia – POLMOTORS Sp. z o.o.

Anna Podlewska-Polit za zestaw dwóch prac Bez tytułu 1 i Bez tytułu 3
Fundator wyróżnienia – PRO Sp. z o.o.
______________________________________________________________________

Nagrodę Specjalną REK Foundation – zakup obrazu do Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA otrzymał Stach Szumski za obraz Konstruktywizm bezrefleksyjny II

Wyróżnienia Redakcji patronackich otrzymało siedmioro artystów.

Redakcja Artinfo.pl wyróżniła Tomasza Kulkę
Za konsekwentne poszukiwanie własnego języka artystycznego i podejmowanie fundamentalnych tematów w unikalny sposób.

Kwartalnik „Artluk” wyróżnił Natalię Bażowską
Za podejmowanie zarówno tematyki zwyczajnej, odnoszącej się do naszego otoczenia, jak i spraw ważnych oraz głęboko zakorzenionych w naszej podświadomości. Szczególna wrażliwość i zdolność przenikliwej obserwacji pozwoliła stworzyć prace nieoczywiste, „obrosłe” mchem i znaczeniami.

Pismo Artystyczne „Format” wyróżniło Hannę Shumską
Za pełną rozmachu realizację, bogatą w język symboli i nawiązania, czerpiącą zarówno z tradycji awangardowych, jak i współczesnej, otaczającej nas wizualności.

„Newsweek Polska” wyróżnił Jakuba Glińskiego
za konsekwentne poszukiwanie własnego stylu i umiejętność malowania tego, czego nie da się opisać słowami.

„Gazeta Wyborcza” Katowice wyróżniła Lenę Achtelik:
Za poetyckie obrazy, które w świecie kultu młodości, w którym liczy się „szybciej, więcej, mocniej”, wytrącają nas z błogiego przekonania o naszej nieśmiertelności. Jej tajemnicze, przeszywające grozą śmierci płótna każą nam przywołać hasło „memento mori”. Są ćwiczeniami z utraty, pieśnią żałobną, uniwersalnym trenem malarskim. Skupiając się na detalach i nawiązując do historycznego malarstwa portretowego upamiętniającego przodków, artystka nie zostawia widzów obojętnych. Przedstawiane przez Lenę Achtelik zjawy, mary, puste przestrzenie i majestatyczna czerń budują nastrój grozy i zderzają się z naszymi ukrytymi lękami. Robią to, co sztuka robić powinna – zmuszają do refleksji.

„Notes Na 6 Tygodni” wyróżnił Karolinę Balcer
za śmiałość mieszania światów i mediów, operowanie kolorem na tkaninie w sposób malarski oraz podejmowanie tematu zdrowia psychicznego we wrażliwy sposób.

Magazyn „SZUM” wyróżnił Veronikę Hapchenko:
Za wypracowanie oryginalnego języka malarskiego, stosowanego nie tylko z formalną zręcznością, ale i służącego budowaniu narracji. Veronika Hapchenko sprawnie wykorzystuje popularne w polu aktualnego malarstwa narzędzia i ezoteryczne motywy, nadając im przy tym historyczną głębię i rzadko spotykany ciężar gatunkowy.

Czytaj więcej o 45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021 >>

Honorowy patronat

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY, DZIEDZICTWA NARODOWEGO I SPORTU POCHODZĄCYCH Z FUNDUSZU PROMOCJI KULTURY – PAŃSTWOWEGO FUNDUSZU CELOWEGO

Mecenas kultury

SPONSORZY BIELSKIEJ JESIENI 2021 – FUNDATORZY WYRÓŻNIEŃ

FUNDATOR NAGRODY SPECJALNEJ

logotyp REK Foundation

Patronaty medialne