Irmina Staś – Powtórzenia. Finisaż. Prezentacja katalogu

Aktualne

„Format jest ważny – widz musi się cieleśnie skonfrontować z obrazem, stawić mu czoła" – pisze Karol Sienkiewicz w katalogu wystawy o malarskich grach artystki, o obrazach, w których punktem wyjścia jest ciało.

Dobiega końca wystawa malarstwa i tkaniny Irminy Staś pt. „Powtórzenia”. Czwartek, 27 maja br., będzie ostatnim dniem zwiedzania ekspozycji. Wydarzeniem dnia będzie wieczorny finisaż wystawy, podczas którego zaprezentowany zostanie pachnący jeszcze farbą drukarską katalog wystawy: „Irmina Staś – Powtórzenia”, który zaprojektowała i do druku złożyła Lucyna Wylon. Wydawnictwo zawiera esej Karola Sienkiewicza, w którym krytyk analizuje prezentowane na wystawie w Galerii Bielskiej BWA nowe cykle malarskie i obiekty tkaninowe Irminy Staś, które łączy element powtarzalności: „Przekroje”, „Ornamenty” oraz najnowszą serię zatytułowaną „Chlorofil i krew”.

Multiplikacja i uporządkowanie kompozycji powodują, że ciało – punkt wyjścia „Ornamentów” – ulega abstrakcji.
Dopiero wtedy Staś zaczyna malarską grę, bada możliwości zestawień, sprawdza, jak zagrają na płótnie. O obraz w końcu tu chodzi.
Bo dzieje się tu coś jeszcze, a czego doświadczyć można tylko w bezpośrednim kontakcie z obrazami Irminy Staś, wielkoformatowymi płótnami. Format jest ważny – widz musi się cieleśnie skonfrontować z obrazem, stawić mu czoła. Okazuje się bowiem, że te obrazy stawiają poznawczy opór. Wzrok nie może się uspokoić, jakby zepsuła się ostrość i nasz naturalny obiektyw wciąż się wyciągał i chował, nie mogąc się zdecydować. Gdyby nie ograniczenia blejtramu, ornamenty mogłyby rozciągać się w nieskończoność.
Karol Sienkiewicz, Powtórzenia, fragment tekstu w katalogu wystawy

Wydany przez Galerię Bielską BWA katalog „Powtórzenia” zawiera polską i angielską wersję językową. Esej Karola Sienkiewicza na temat twórczości Irminy Staś wzbogacony jest kolorowymi ilustracjami: 20 reprodukcjami prac artystki, które fotografował Norbert Piwowarczyk oraz 13 zdjęciami z wystawy autorstwa Krzysztofa Morcinka. Wydawnictwo w formacie 215 x 205 mm liczy 60 stron. Okładka została sklejona z dwóch kolorów papierów barwionych w masie – zielonego na zewnątrz i czerwonego wewnątrz, co nawiązuje do jednej z serii obrazów Irminy Staś, prezentowanych na bielskiej wystawie, „Chlorofil i krew”. Środek wydrukowany jest na wysokiej jakości papierze ekologicznym Munken Polar. Nakład limitowany – 200 egzemplarzy. Cena – 40 zł.
Widzów po wystawie oprowadzi Karol Sienkiewicz.
Katalog zaprezentuje Lucyna Wylon, autorka projektu graficznego wydawnictwa.
Dla uczestników finisażu wystawy Irminy Staś galeria przygotowała miłą niespodziankę – katalog dostępny będzie dla nich w obniżonej cenie 25 zł!

Karol Sienkiewicz – krytyk i historyk sztuki. Autor książek, m.in. „Patriota wszechświata. O Pawle Althamerze” (Karakter, 2017), „Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna” (Karakter, 2014). Pisze o sztuce w kwartalniku „Przekrój".  W 2012 roku otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy.

Finisaż wystawy, prezentacja katalogu:
Galeria Bielska BWA
Czwartek, 27 maja 2021, godz. 18.00. Wstęp wolny.

Uwaga! Ilość widzów oraz uczestników spotkań zgodna z aktualnymi wytycznymi Ministerstwa Zdrowia związanymi z reżimem sanitarnym w dobie pandemii.
Obowiązujący limit osób przebywających jednocześnie w salach wystawowych:
Galeria Bielska BWA: górna sala – 17 osób, dolna sala – dziewięć osób
Willa Sixta: podziemie – 11 osób, parter – 13 osób.

Czytaj więcej o wystawie >>