Małgorzata Mirga-Tas z Paszportem Polityki w dziedzinie sztuk wizualnych!

Aktualne

Laureatka tej prestiżowej nagrody, a także jeden z trójki nominowanych – Karol Palczak, są również w gronie artystów nagrodzonych na Biennale Malarstwa Bielska Jesień.

Paszport „Polityki” to nagroda kulturalna ustanowiona w 1993 roku przez tygodnik „Polityka” i przyznawana twórcom w siedmiu kategoriach: literatura, film, teatr, muzyka poważna, plastyka (sztuki wizualne) i estrada oraz – od roku 2016 – kultura cyfrowa. Od 2002 roku wręczana jest także nagroda specjalna kreator kultury za osiągnięcia w krzewieniu kultury.
Zgodnie z deklaracją redakcyjną, nagroda jest wyróżnieniem dla twórców, którzy czynią najszybsze postępy, zaskakują nowymi osiągnięciami, swoją aktywnością dobrze rokują w przyszłości i przez to zasługują na opiekę, wsparcie i promocję w świecie. Nazwa nagrody – paszport – miała być symboliczną przepustką do świata wielkiej, międzynarodowej sztuki. Nagroda przyznawana jest w styczniu kolejnego roku.

Czytaj o tegorocznej edycji >>

W uzasadnieniu nagrody dla Małgorzaty Mirgi-Tas napisano: 
„Za sztukę, która efektownie, niebanalnie i mądrze opowiada o tożsamości i dziedzictwie. Za szukanie w tradycji Romów ciągle aktualnych wartości i uniwersaliów”.

Małgorzata Mirga-Tas jest Romką ze szczepu Bergitka i w swojej twórczości konsekwentnie koncentruje się na pokazywaniu codziennego życia swojej społeczności. Wypracowała własny, rozpoznawalny „patchworkowy” styl malarski – łączący rysunek pędzlem z wykorzystaniem ornamentów gotowych tkanin. Odważne zestawienia żywych, jaskrawych kolorów i dekoracyjności użytych materiałów tworzą kompozycje odwołujące się do romskiej kultury i tradycji. Obrazy i parawany Małgorzaty Mirgi-Tas przedstawiają proste sceny z życia Romów – rodziny, sąsiadów, członków wspólnoty, pokazując, że ani oni sami, ani ich życie w istocie nie różnią się od innych. Nowe obrazy artystki opowiadają jednak także o rosnącej roli kobiet w tym środowisku i ich walce o równe prawa.

Widzowie odwiedzający Galerię Bielską BWA wielokrotnie mieli okazję podziwiać prace artystki.
Dwukrotnie wyróżniona została na Biennale Malarstwa Bielska Jesień:
– na 42. Biennale w 2015 roku >>
– na 44. Biennale w 2019 roku >>
W 2017 roku była finalistką 43. edycji tego konkursu >>

W 2019 roku Małgorzata Mirga-Tas brała także udział w polsko-czeskiej wystawie sztuki, dizajnu i rzemiosła pt. „Korzenie” >>

Pokazała wówczas cztery prace:
– WESIUNE THANA, 2016, parawan, patchwork, tkanina fabryczna
– SIOSTRY, akryl, tkanina fabryczna na płótnie
– SON AND FATHER, 2016, akryl, tkanina fabryczna na płótnie
– KAKO ZDZISIUS, 2016, akryl, tkanina fabryczna na płótnie 

Artystka poprowadziła również towarzyszące wystawie warsztaty „Patchworkowe obrazy” >>

Katalog wystawy „Korzenie” można zobaczyć online >>


Małgorzata Mirga-Tas – urodzona w 1978 roku w Zakopanem, mieszka w Czarnej Górze, na granicy Spisza i Podhala. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; dyplom w pracowni rzeźby prof. Józefa Sękowskiego (2004). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018) oraz programu rządu amerykańskiego – International Visitor Leadership Program (USA, 2015). Organizatorka i kuratorka projektu „Romani Art” oraz corocznego International Event of Roma Art in Czarna Góra Jaw Dikh!, a także międzynarodowych plenerów romskich w programie projektu Jaw Dikh! (Chodź zobacz!). Uczestniczka Międzynarodowych Sympozjów Rzeźbiarskich w Brnie (Czechy, 2017 i 2012). Angażuje się w projekty dotyczące społeczności romskiej, przeciwdziałające wykluczeniu, dyskryminacji rasowej, ksenofobii.
Wybrane wystawy: „Side Thawenca/Uszyte nićmi”, Galeria Antoniego Rząsy, Zakopane (2019); „Mówiąc własnym głosem”, Galeria Promocyjna, Warszawa (2019); III Biennale Sztuki, Timișoara (Rumunia, 2019); „Prawo spojrzenia/The right to look”, Galeria Szara Kamienica, Kraków (2018).

W Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA znajduje się obraz Małgorzaty Mirgi-Tas, POKER, 2013, kolaż, akryl, tkanina przemysłowa, płótno, 3 x 160 x 60 cm

Profil artystki na Culture.pl >>

Galeria prac na Culture.pl >>