Adam Jastrzębski – Genezis z Ducha

Nowy projekt twórcy językowego kodu Vinylogos i malarskich Vinylowców, inspirowany poematem Juliusza Słowackiego

Wystawa prezentuje niezwykłe obiekty, które można zaliczyć zarówno do malarstwa, jak i rzeźby, a ich warstwa wizualna, atrakcyjna i kolorowa, jest tylko zewnętrzną powłoką matematycznych wyliczeń, kodu zastosowanego przez artystę programującego dzieło i realizującego je materialne. Prace z serii „Vinylowce” powstają od kilkunastu lat, a najnowszy projekt artysty, który w Bielsku-Białej zostanie zaprezentowany po raz pierwszy, to „Genezis z Ducha”, oparty na poemacie Juliusza Słowackiego.    

Zdaniem artysty, „Genezis z Ducha” Słowackiego to jeden z najdziwniejszych utworów polskiego romantyzmu: „Autor stworzył swój poemat jako funkcjonalny model rodzącego się i rozwijającego wszechświata. Słowo poety nie tylko przywołuje obrazy, ale ustala reguły dla opowieści, tworzy mechanikę nowego uniwersum. Słowacki przedstawia pracę Ducha, mistyczną moc stwarzania, za pomocą figur zaczerpniętych z materialistycznego przyrodoznawstwa. Na ponad sto lat przed odkryciem „słów” zakodowanych w ciele każdej żywej istoty, poeta przypisuje językowi rolę motoru biogenezy”.
Sztuczny język – Vinylogos jest informacyjnym szkieletem budowanych przez artystę materialnych „ciał”. Tłumaczenie poematu na Vinylogos jest procesem karkołomnym. Całe bogactwo języka, jakim posługuje się Słowacki, zostaje wtłoczone w surową matematyczną aparaturę „Vinylogosu”. Utrata informacji jest ogromna, ale końcowym produktem są nowe formy – Vinylowce, niebędące ilustracją tekstu, ale, jak twierdzi autor, autentycznym wcieleniem Ducha.
        
Adam Jastrzębski:
Tajemnica wcielenia słowa w ciało pozostaje najważniejszą zagadką nauk przyrodniczych, a wszystkie inne problemy naukowe dają się interpretować jako jej zagadnienia cząstkowe. Genetyka, cybernetyka, czy fizyka kwantowa to dziedziny, które w XX w. na nowo odkryły dla siebie zagadkę wcielenia. W tym samym obszarze funkcjonuje projekt artystyczny Vinylogos, który towarzyszy mi już od ponad dekady. Sztuczny język zarządzający zbiorami elementów służy do tworzenia planów budowy quasimalarskich obiektów – Vinylowców. Jest on bytem podatnym na zawirusowanie, lub mutacje, pozwalającym opowiadać o fenomenie życia za pomocą pojęć zaczerpniętych z teorii informacji. Jest też zdolny do translacji i chociaż sam w sobie stanowi dosyć surową aparaturę matematyczną, to w konfrontacji z formotwórczym tekstem Słowackiego okazuje się zaskakująco wydajny.   

                                                                                                                                                                 
Kurator wystawy - Jacek Sosnowski.
 
Adam Jastrzębski – urodzony  w 1980 roku w Płocku. Absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Doktorant na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (2019). Znany jako Adam-X (realizacja w latach 2003–2008) oraz Ixi Color (od 2008). W latach 2003–2008 aktywnie działał jako twórca murali oraz vlepek. Od 2008 roku zrealizował w przestrzeni publicznej wiele projektów o charakterze efemerycznych interwencji, często połączonych z performansem. Twórca autonomicznego języka sztuki, którego zasady nazywane są Vinylogosem i które prowadzą do tworzenia Vinylowców – malarskich instalacji powstałych z folii samoprzylepnej, wycinanej i łączonej zgodnie z zasadami kodu językowego Vinylogos.

Pierwsza indywidualna wystawa Adama-X zatytułowana „Implant” odbyła się w 2004 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (w 2005 roku swoją kolejną realizację pt. „Implant” Adam-X stworzył we wnętrzach Galerii Bielskiej BWA), od tej pory artysta systematycznie wystawia swoje prace w galeriach i instytucjach kulturalnych w kraju i za granicą. Jego dzieła znajdują się w kolekcjach m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowym we Wrocławiu oraz Fundacji Sztuki Polskiej ING. Artysta realizuje także prace wideo, zajmuje się fotografią, interesuje go net art oraz performans; przez wiele lat aktywnie uczestniczył w działaniach warszawskiej sceny street art. Od ponad dwóch lat tworzy projekty w obszarze relacji międzygatunkowych, których uczestnikami są m.in. gibony, oraz wrony siwe.
Mieszka i pracuje w Warszawie.

 

 

Więcej o Adamie Jastrzębskim i jego projektach:
http://ixicolor.net/
https://vinylowiec.tumblr.com/
https://www.instagram.com/ixicolor/
https://www.facebook.com/ixicolor

Artysta związany jest z galerią Propaganda w Warszawie >> 

Czas trwania wystawy: 22 lutego - 24 marca 2019 roku.
Wernisaż: piątek, 22 lutego 2019 roku, godz. 18.00