Michał Kliś – Wyrwane z niepamięci. Malarstwo, grafika, rysunek, plakat, fotografia

Michała Klisia autobiograficzna opowieść o sprawach ważnych – od młodzieńczych fotografii z lat 60. XX w., ukazujących dom dziadków w Łodygowicach i realia wiejskiego życia, po dojrzałą, wszechstronną twórczość.

Agata Smalcerz, kuratorka wystawy:
Nie jest niczym nowym stwierdzenie, że im dalej zagłębiamy się w jesień życia, tym chętniej sięgamy pamięcią do jego początków, lat dzieciństwa, do których nie ma powrotu…
Dla Michała Klisia taką utraconą Arkadią jest pięknie położona u stóp Beskidu Małego wieś Łodygowice, gdzie się wychował. Życie w wielopokoleniowej rodzinie, obecność dziadka i babci, którzy uosabiali dawne wartości i przekazywali młodemu pokoleniu mądrość życiową, pozostały już tylko wspomnieniem. Jednak te doświadczenia i przeżycia wywarły wielki wpływ na artystę, ukształtowały go, co uświadamia sobie wraz z wiekiem coraz mocniej.
Do tych czasów i tamtych relacji artysta wraca w najnowszej wystawie pt. „Wyrwane z niepamięci”. Na wystawie prezentowane są prace z różnych lat, zaczynając, co znamienne, od młodzieńczych fotografii z lat 60. XX wieku. To z nich wyłania się realistyczny świat, który artysta w późniejszych pracach transponował na inne techniki artystyczne: malarstwo, rysunek, grafikę. Artysta zestawia własne fotografie i inspirowane nimi malarskie portrety członków rodziny i sąsiadów.
Wystawa prezentuje także plakaty, bodaj najbardziej rozpowszechnioną dziedzinę twórczości Michała Klisia, w których również znajdziemy odniesienia do łodygowickich krajobrazów i symboliki związanej z beskidzką kulturą.

Teresa Dudek Bujarek:
Cała twórczość Michała Klisia jawi się jako autobiograficzna opowieść o sprawach ważnych. Jego prace malarskie, graficzne, rysunkowe, plakaty i fotografie to nieustannie prowadzona opowieść o życiu, o radościach i smutkach, o sukcesach, ale i porażkach, o ambiwalentnych uczuciach, o ciągłym zmaganiu się z napięciami i różnymi emocjami. To pamięć o korzeniach, o tradycji, o historii, o kulturze kształtującej świadomą tożsamość.

Irma Kozina:
Stosunek Klisia do przeszłości wydaje się bliski postawie Marcela Prousta, rekonstruującego w wymiarze artystycznym ubarwiony i wysublimowany obraz zdarzeń, które współistniały ze sobą w przestrzeni zdefiniowanej przez francuskiego pisarza jako czas stracony (le temps perdu). (…) po raz pierwszy zaprezentowane przez niego publicznie fotografie wykonywane do lat 90. XX wieku należy odczytać jako odsłonę cząstek jego tożsamości, które – niczym kolorowe plamki namalowane na fotelu Marcel Proust przez Mendiniego – odzwierciedlają dziesiątki wydarzeń decydujących o tym, kim ich autor jest dzisiaj. Jednocześnie jednak pełnią one rolę dokumentów z minionej epoki, są sui generis wglądem w niegdysiejszą rzeczywistość, atrakcyjnym zarówno dla pokoleń starszych, dla których kadry Klisia stanowią przywołanie realiów dobrze im znanych, jak też dla ludzi młodych, którzy dzięki tym zdjęciom mogą odbyć swoistą podróż w czasie. (…)
Piórem, pędzlem lub właśnie aparatem fotograficznym artysta stara się zapisać doświadczane momenty w formie poddanej estetycznej sublimacji, by dzielić się nimi z odbiorcami jego sztuki po to, aby oni także nabrali apetytu na życie.*

Wystawie towarzyszy katalog, w którym o twórczości artysty piszą Irma Kozina, Teresa Dudek Bujarek oraz Agata Smalcerz.
Zobacz katalog w sklepie internetowym galerii >>

*Cytaty pochodzą z tekstów zawartych w katalogu wystawy „Michał Kliś. Wyrwane z niepamięci. Malarstwo, grafika, rysunek, plakat, fotografia”:
Agata Smalcerz, „Powrót do utraconej krainy”
Irma Kozina, „Nostalgia śmierci czy rozbudzanie apetytu na życie? Fotograficzne relikty z lamusa profesora Michała Klisia”
Teresa Dudek Bujarek, „Depozytariusz pamięci”.
Na zdjęciu: okładka katalogu, proj. Jerzy Rupik

 



michal klisprof. zw. Michał Marian Kliś – grafik, plakacista, nauczyciel akademicki, rektor pierwszej kadencji Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
Urodzony 13 września 1945 roku w Bielsku-Białej. Łodygowianin. Absolwent bielskiego Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych (1964). Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, na Wydziale Grafiki w Katowicach w latach 1969–1974; dyplom główny w Pracowni Plakatu prof. Tadeusza Grabowskiego, dodatkowy z projektowania książki u prof. Stanisława Kluski oraz z malarstwa u prof. Andrzeja S. Kowalskiego. Studia z zakresu grafiki warsztatowej u profesorów Andrzeja Pietscha, Wojciecha Krzywobłockiego i Stanisława Gawrona. W 2000 roku otrzymał tytuł profesora zwyczajnego.
Od 1974 roku jest nauczycielem akademickim. Przez całe zawodowe życie związany z katowickim Wydziałem Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Po usamodzielnieniu katowickiego wydziału w 2001 roku – pierwszy rektor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach w latach 2001–2002 oraz rektor kadencji 2002–2005. Do 2018 roku prowadził Międzykierunkową Pracownię Projektowania Plakatu oraz Pracownię Projektowania Alternatywnego w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Od 2018 roku prowadzi zajęcia z komunikacji wizualnej i podstaw projektowania plastycznego na kierunku Architektura Wnętrz w Bielskiej Wyższej Szkole im. J. Tyszkiewicza w Bielsku-Białej.
Brał udział w ponad 150 wystawach w kraju i za granicą. Jest autorem szeregu projektów znaków graficznych, a także scenografii i projektów dla Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej oraz bytomskiej Teatromanii. Nagradzany za wybitne osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne, laureat wielu nagród za malarstwo i plakat w konkursach krajowych i międzynarodowych.
Prace artysty znajdują się w zbiorach Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej, Muzeum Plakatu w Wilanowie, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Museum of Modern Art Toyama, Ogaki Museum of Art, Art Museum Lahti, ONZ New York, Musei e Gallerie Pontificie Vaticano, Royal Academy Sydney, Musée des Arts Décoratifs de Paris.
Więcej o artyście na stronie ASP Katowice >>
Na zdjęciu: Michał Kliś przed chatką Asi i Jerzego, Istebna, Górne Olecki pod Kubalonką, fot. Jerzy Rupik

Otwarcie wystawy zaplanowane jest w piątek, 3 września 2021 roku o godz. 17.00.
Czytaj o wernisażu >>

Wystawa potrwa do 3 października 2021 roku.

Wykład Irmy Koziny pt. „Działalność projektowa i artystyczna Michała Klisia”
czwartek, 16 września, godz. 17.00
dr hab. Irma Kozina, związana z katowicką ASP historyczka sztuki, opowie o komunikatach wizualnych Michała Klisia, o relacjach pomiędzy sztuką a dizajnem oraz o dokumentach fotograficznych artysty. 
Czytaj więcej    >>


Zobacz wystawę malarstwa: Michał Kliś – „Byki”, Galeria Bielska BWA 24.02–8.03.2009 >>

Zobacz wystawę rysunków i grafiki Michała Klisia pt. „Boże Narodzenie” w Galerii Bielskiej BWA, Klubokawiarni Aquarium (5–30 grudnia 2018) >>

Zobacz prace Michała Klisia w Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA >> 

Zobacz na YouTube film autorstwa Krzysztofa Zygalskiego z zarejestrowaną opowieścią prof. Michała Klisia o jego inspiracjach twórczych oraz okolicznościach powstawania prac. Film zrealizowany podczas retrospektywnej wystawy Michała Klisia „Znak/Ślad” w Rondzie Sztuki w Katowicach (2014) >>

__________________________________________________________________________

O wystawie w mediach:

Gazeta Wyborcza Katowice, 23 września 2021, Łukasz Karkoszka, Trzy światy współczesnej sztuki. Wystawy w Galerii Bielskiej BWA >>

__________________________________________________________________________

Wystawa w programie obchodów 70 rocznicy połączenia Bielska i Białej.

logotyp obchodów 70 lecia połączenia Bielska i Białej

Mecenas Kultury