Sebastian Krok – Mentalne Pearl Harbour

Dwa lata po zdobyciu Grand Prix Bielskiej Jesieni 2017. Nowy projekt Sebastiana Kroka jest afirmacją wizualności świata dresiarza, człowieka z bloku.

Wystawa obrazów Sebastiana Kroka, laureata Grand Prix 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017. Artysta zaprezentuje swój najnowszy projekt pt. „Mentalne Pearl Harbour”, w którym kontynuuje podjętą w pracach nagrodzonych na biennale tematykę dotykającą trudnych problemów społecznych.
Kuratorem wystawy jest Stach Szabłowski.

Sebastian Krok:
Założeniem wystawy jest zwrócenie uwagi na świat współczesnego młodego człowieka, mieszkańca typowego bloku, zwanego pejoratywnie „dresiarzem”. Znajduje się on poza sferą zainteresowania elit intelektualnych. „Dresiarz” stał się obiektem drwin i internetowych memów aspirującej klasy średniej. Ma on jednak swą godność, uczucia, marzenia. Żyjąc w świecie pogardy, godność buduje, zatapiając się w swojskości tego co ma i kim jest. „Mentalne Pearl Harbour” będzie afirmacją wizualności świata „człowieka z bloku”. Ograniczenia sprowadzają go na ziemię do bylejakości. Przetwarza ją jednak, by tworzyć coś niepowtarzalnego i szczerego. Swoją rzeczywistość, „Mentalne Pearl Harbour”.

Agata Smalcerz:
Nowatorskie dokonania Sebastiana Kroka dotyczą zarówno formy, jak i przesłania jego prac o dużej wadze i aktualności, w których konfrontuje tradycję i nowoczesność. Artysta stosuje jako środek wypowiedzi tradycyjne malarstwo, ale podłoże przygotowuje w oryginalny sposób. Malował na płótnie, na zużytych tkaninach (np. na szpitalnych prześcieradłach), napinając je na nieregularne blejtramy oraz pokrywając całość grubą warstwą farby samochodowej, w aktualnej wystawie wykorzystuje jako podłoże fragmenty karoserii. Na takich tłach artysta umieszcza elementy wizualne zaczerpnięte ze współczesnej ikonografii. Maluje figuratywne scenki rodzajowe, dotyczące mieszkańców współczesnych blokowisk, środowiska, które zna z autopsji. Porusza problemy związane z alienacją w bezimiennym tłumie, brakiem więzi rodzinnych, zwątpieniem w tradycyjne wartości budujące relacje społeczne. Artysta poprzez swoją sztukę ukazuje postawę świadomą wobec własnej tożsamości, a także wyraża tolerancję wobec odmiennych poglądów.

Stach Szabłowski, kurator wystawy:
„Mentalne Pearl Harbour” wydarza się w naszym kraju. Jesteśmy w Polsce. Jesteśmy szybcy i wściekli – bo chcielibyśmy być jeszcze szybsi. Jesteśmy zmotoryzowani. W amerykańskim śnie samochód był symbolem wolności. W Polsce wolimy jednak samochody niemieckiej produkcji – i nie śpimy. Kto ma samochód, ten może udać się dokąd zapragnie, tyle że nigdzie się nie wybieramy. Nasz sen się spełnił i nie ma właściwie dokąd jechać; wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej. 
Wystawa Sebastiana Kroka jest jak polski pejzaż widziany z okna samochodu, a mówiąc dokładniej, odbity w błyszczącej karoserii. Zamiast podobrazi artysta używa samochodowych masek. Nie szkodzi, że niektóre są powypadkowe, a do innych dobiera się rdza. Blacharkę można przecież wyklepać, ubytki wypełnić szpachlą i położyć nowy lakier. W jego lśniącej powierzchni odbijają się podmiejskie centra handlowe, „Alkohole” czynne 24 godziny na dobę i ledowe neony wołające ze wszystkich stron „open”! To krajobraz pełen ludzi a także zwierząt, zwłaszcza biedronek i żabek; w tej krainie pięści są zaciśnięte, piwo ma smak królewski, radiowozy podróżują na lawetach, smoki są nadmuchiwane, samuraje wyklęci, psy obronne, a Jezus – najwyższy na świecie.
W pejzażu namalowanym na samochodowych maskach, które niczym stalowe tarcze herbowe wiszą na ścianach galerii, artysta stawia auto. Jego marka jest bawarska, rejestracja polska, wskrzeszenie pojazdu z martwych nastąpiło w warsztacie położonym w sercu kraju, na południowym Mazowszu. W obraz zmienił auto Sebastian Krok, osiągając sto procent realizmu w przedstawianiu krajobrazu, który jest tak prawdziwy, że aż nierealny.
W „Mentalnym Pearl Harbour” Sebastian Krok zderza plakatowy, zaprzęgnięty w dosadne komentowanie rzeczywistości, sposób obrazowania z psychodelią i abstrakcją. Motoryzacja staje się wehikułem podróży w rejony, w których granica między krytycznym realizmem i czystym malarstwem zaczyna się rozmywać. Karoserie aut artysta wykorzystuje jako powierzchnię niespodziewanych spotkań. Tradycje malarstwa abstrakcyjnego przenikają się z estetyką zakładów lakierniczych, w których rasuje się auta na nielegalne wyścigi. Postaci zaczerpnięte ze stokowych i archiwalnych fotografii zderzają się z bohaterami logotypów znanych sieci handlowych. Przemoc sąsiaduje z emblematami dziecięcej wyobraźni. Artysta opowiada o świecie, w którym modernistyczna zasada „mniej znaczy więcej” przestała obowiązywać. Więcej znaczy po prostu więcej. W tym uniwersum nad sylwetkami wyklętych żołnierzy kołuje statek kosmiczny ze Star Treka, husarz zmienia się w samuraja, a kurier Uber Eats pędzi na rowerze prosto w paszczę smoka z bajki. Gamy kolorów wyglądają, jakby organizowała je logika środków psychoaktywnych, ale Sebastian Krok sugeruje, że przedstawiony na wystawie odmienny stan świadomości nie przejdzie nam, kiedy obudzimy się następnego dnia rano – w Polsce mamy go już na stałe.


 
Sebastian KrokSebastian Krok – urodzony w 1985 roku w Radomiu. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Przestrzeni Malarskiej prof. Leona Tarasewicza (2014). Laureat nagród: Grand Prix 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017; Grand Prix w Pierwszym Międzynarodowym Festiwalu Szkół Artystycznych, Albertina FiSAD 2015 w Turynie (Włochy); Grand Prix 25. Ogólnopolskiego Przeglądu Malarstwa Młodych PROMOCJE 2015 w Legnicy; wyróżnienia w Konkursie o Grand Prix Fundacji im. Franciszki Eibisch (2014); Nagrody ASP w Warszawie im. prof. Józefa Szajny ufundowanej przez Fundusz Popierania Twórczości przy Stowarzyszeniu Autorów ZAIKS (2010). Nominowany do pierwszej 20-tki  Kompasu Młodej Sztuki 2018. Obecnie asystent w Pracowni Przestrzeni Malarskiej prof. Leona Tarasewicza.
Autor wystaw indywidualnych: „Grywalizacja / Gamification” w Galerii, m² w Warszawie (2018/2019); w 2017 m.in.: „Corp Us” w Galerii m² w Warszawie; „Human Resources” w Galerii Sektor I w Jaworznie; „Ene, due...” w Puławskiej Galerii Sztuki POK „Dom Chemika” w Puławach; oraz m.in.: „Eus Deus Kosmateus” w Galerii Sztuki w Legnicy (2016); „La Petite Mort” w Galerii Fundacji Promocji Sztuki Współczesnej w Warszawie (2013).
Uczestnik wystaw zbiorowych (wybór): „PDP Orkiestra Spokojna Tour Now” w MSW w Krakowie MOCAK (2013); „Gdzie jest malarstwo?” w Galerii aTAK w Warszawie (2012); „No Budget Show vol.3” w Galerii Kordegarda w Warszawie (2011).

Stach Szabłowski – urodzony w 1973 roku. Historyk sztuki, kurator i krytyk, publicysta. Absolwent Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Jako kurator debiutował w 2000 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie Ogólnopolską Wystawą Sztuki „Scena 2000”, przygotowaną wspólnie z Ewą Gorządek – projektem skupiającym najważniejszych polskich artystów przełomu wieków. W CSW Zamek Ujazdowski realizował inne głośne wystawy, m.in. „Betonowe dziedzictwo” (2007), „Za czerwonym horyzontem” (Warszawa – Moskwa 2004–2005).
Jako krytyk i dziennikarz od wielu lat współpracuje z najważniejszymi polskimi czasopismami – od dzienników, przez tygodniki, po magazyny lifestylowe.

***

W listopadzie, w czasie tegorocznej edycji Bielskiej Jesieni, odbędzie się premiera katalogu projektu „Mentalne Pearl Harbour”. W książce, ilustrowanej fotografiami Michała Szlagi, znajdą się poświęcone twórczości Sebastiana Kroka eseje Jagny Domżalskiej, Marty Lisok i Stacha Szabłowskiego.

______________________________________________________________________________________

Wystawy indywidualne laureatów Grand Prix Biennale Malarstwa Bielska Jesień realizowane są w Galerii Bielskiej BWA, organizatora biennale, od 1996 roku, jako forma Nagrody Dyrektora Galerii dla laureata Grand Prix. Wystawie, prezentującej najnowsze prace artysty, towarzyszy katalog z reprodukcjami prac oraz tekstami krytycznymi o twórczości autora wystawy.

Wystawa trwa od 6 września do 6 października 2019 roku.
Wernisaż: piątek, 6 września, godz. 18.30

UWAGA! 9–10 września br. (poniedziałek, wtorek) w galerii trwać będą obrady jury 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019. W tych dniach wystawy prac Joanny Chudy i Sebastiana Kroka będą niedostępne dla widzów. Przepraszamy.

Więcej na stronie artysty >>

________________________________________________

 Dofinansowano ze środków Funduszu Popierania Twórczości

_____________________________________________________

W mediach o wystawie: 

(m), "Na karoseriach malowana. Afirmacja dresiarza", Kronika Beskidzka, 19 września 2019, str. 28 (pdf>>)

Łukasz Karkoszka "Niebanalny pejzaż horyzontalny, Gazeta Wyborcza, cojestgrane24, 13 września 2019, str. 20 (pdf>>)