Kolejna wystawa grupy artystów ceramików to konfrontacja postaw, twórczy dialog i historie opowiadane przy pomocy gliny i światła. A w każdej z tych autorskich instalacji światło reprezentuje poszukiwanie duchowości, czy to w naturze, czy kulturze.

Wystawa Moniki Dąbrowskiej-Picewicz, Remigiusza GrytaJolanty Hermy-Pasińskiej i Adama Soboty, będzie już ósmą wspólną wystawą tej grupy. Organizując je od 18 lat, wzajemnie się inspirują, uczą od siebie, a nierzadko zaskakują innym podejściem do wspólnie wybranych tematów. Motywy przewodnie kolejnych prezentacji na ogół stoją także w opozycji do poprzednich wystaw, bo jednym z powodów, dla których artyści konfrontują własne prace z innymi w jednej przestrzeni, jest zmuszanie siebie samych do zejścia z utartych ścieżek, do otwarcia na inne myślenie, do podejmowania nowych wyzwań.
Wystawa jest materialnym efektem nieustannie prowadzonej przez artystów rozmowy, której wątki się łączą i rozdzielają, jak ich życie, jak ich twórczość.
Na wystawie „Poblask” zobaczymy instalacje ceramiczne z elementami światła.

Co sami artyści mówią o podejściu do tematu i o swoich inspiracjach?

Adam Sobota:
Światło stanowić ma łącznik scalający wystawę, ale nie jest tematem samym w sobie. W moich pracach ma służyć tylko do podkreślenia pewnej idei, a nie materii ceramicznej. Do wystawy „Poblask" inspiracji szukałem w gotyckiej sztuce sakralnej i barokowej.
Ceramika jest tylko narzędziem, którym się posługujemy do opowiedzenia pewnych historii, ale podobnie jak światło, nie jest tematem naszej wystawy.

Jolanta Herma-Pasińska:
Od dawna interesuje mnie zestawianie ze sobą tak kontrastujących materii, jakimi są glina i światło. To jak połączenie ducha i materii. Bliskie jest mi myślenie, że wszystko jest energią. My, a więc nasze ciało i nasz duch, także jesteśmy formą energii.
Stworzyłam prace, w których chcę te dwa aspekty naszej egzystencji: cielesność (formy powstałe z gliny, poorane w przeskalowane rysunki ludzkiej skóry) oraz duchowość (energię, światło), połączyć w taki sposób, by granica między nimi była niejasna, nie do końca czytelna.

Monika Dąbrowska-Picewicz:
Planując, co pokażę na tej wystawie, od początku chciałam motyw światła połączyć z lasem. Uwielbiam obserwować światło przenikające przez konary drzew, szczególnie gdy słońce jest nisko, o poranku lub wieczorem. Ale miałam problem ze znalezieniem odpowiedniej formy. I chociaż las to moje najbliższe otoczenie, odpowiedź przyszła dopiero w hiszpańskiej Walencji. Tam, podczas porannego biegania po parku, który powstał w starym korycie rzeki, natknęłam się na niesamowite drzewa kształtem przypominające butelki. Pierwsza moja myśl: to „drzewa ceramiczne”. Tak, jakby czekały tam na moje odkrycie.

Remigiusz Gryt:
Interesowało mnie częściowe zamknięcie światła w materii ceramicznej, jego delikatne, refleksyjne przenikanie przez porcelanowe płaszczyzny, ale tak, aby oba elementy – zarówno światło, jak i bryła, były na równi ważne, wzajemnie się uzupełniając i podkreślając wymowę pracy.

________________________________________________________________________________

Poprzednie wspólne wystawy:

GRUDZIEŃ 2002, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, Wystawa ceramiki użytkowej grupy WDYM (Monika Dąbrowska-Picewicz, Jolanta Herma-Pasińska, Remigiusz Gryt, Adam Sobota)

KWIECIEŃ 2004, Bielsko-Biała, Galeria Sztuki Fraktal, „POMIĘDZY” – wystawa grupy WDYM (Monika Dąbrowska-Picewicz, Jolanta Herma-Pasińska, Remigiusz Gryt, Adam Sobota)

SIERPIEŃ 2008, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, „NIEUŻYTKI 1”

LUTY 2009, Galeria BB, Kraków, „NIEUŻYTKI 2”

WRZESIEŃ 2013, Galeria Stara Fabryka, Oddział Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej, „4”

LISTOPAD 2016, Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej, „NA CZY NIE”  

CZERWIEC 2017, Galeria Sztuki Tętno, Jatki, Wrocław, „NA CZY NIE 2”

 

Monika Dąbrowska-Picewicz
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Wydziału Ceramiki i Szkła. Dyplom w 2001 roku, w pracowni prof. Przemysława Lasaka. Laureatka Programu Stypendialnego Ministerstwa Kultury i Sztuki „Młoda Polska” (2006). Uczestniczka wystaw w Polsce oraz wystaw zagranicznych: we Francji, w Szwajcarii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Brała udział w międzynarodowych plenerach i sympozjach w Polsce: w Bolesławcu i Luboradowie oraz we Włoszech – w La Meridiana International School of Ceramics in Tuscany i we Francji – w Biennale de Céramique Prévelles-Tuffé. Obecnie mieszka i prowadzi autorską pracownię w Kętach w Małopolsce.  

 

 

Remigiusz Gryt
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Wydziału Ceramiki i Szkła. Dyplom w 1989 roku w pracowni prof. Ireny Lipskiej-Zworskiej. Uczestnik wielu wystaw w Polsce oraz kilku wystaw zagranicznych m.in. we Francji i Czechach. Największa kolekcja jego prac znajduje się w Muzeum Historycznym w Bielsku-Białej. Mieszka i prowadzi autorską pracownię ceramiki w Bielsku-Białej.

 

 

 

Jolanta Herma-Pasińska
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Wydziału Ceramiki i Szkła. Dyplom w 2000 roku w pracowni prof. Krystyny Cybińskiej i prof. Przemysława Lasaka. Aneks z malarstwa w pracowni prof. Wandy Gołkowskiej. Uczestniczka licznych wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce, Austrii, Chorwacji i na Słowacji. Laureatka stypendium Ministra Kultury i Sztuki, nagrody Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu Ceramicznego „Sonata ceramiczna”, oraz wyróżnienia w 7. International Biennale of Ceramics Kapfenberg 2011. Współpracuje z galeriami sztuki w Polsce i w Danii.
Od kilkunastu lat prowadzi autorską pracownię w Bielsku-Białej. Obecnie jest w trakcie studiów doktoranckich w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Śląskiego.

 

 

Adam Sobota
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Wydziału Ceramiki i Szkła. Dyplom w 2000 roku w pracowni prof. Krystyny Cybińskiej i prof. Przemysława Lasaka. Aneks z malarstwa w pracowni prof. Wandy Gołkowskiej. Uczestnik licznych ceramicznych i interdyscyplinarnych wystaw w Polsce. Jego formy rzeźbiarskie znajdują się w prywatnych kolekcjach w Polsce, USA oraz Szwecji. W przerwach między realizacjami ceramicznymi, z sukcesami angażuje się w działalność projektową –  jest m.in. laureatem I nagrody za serwis internetowy w Ogólnopolskim konkursie inwencji plastycznej IDEA 2002 w Toruniu. Prowadzi autorską pracownię ceramiczną w Przyszowicach pod Gliwicami.

 



Wystawa trwa od 26 czerwca do 30 sierpnia 2020 roku.

Czytaj więcej o programie otwarcia wystaw w piątek, 26 czerwca 2020 >>

_____________________________________________________________________________________

W mediach o wystawie:

Marta Odziomek, Produkcja natury, świetlista ceramika i obce istnienia. Nowe wystawy w Galerii Bielskiej BWA, Wyborcza.pl Katowice, 6 lipca 2020 >>

(m), Ceramika i glina w Galerii Bielskiej BWA. Świetlny kwartet, Kronika Beskidzka, 9.07.2020, str. 29 (pdf.)

Magazyn SZUM online, Na Dobry Początek, 22-28 czerwca >>
Lucyna Wylon, „Poblask”, „Relacje-Interpretacje” nr  2 (58) czerwiec 2020, str. 4–7 >>

mt, W galerii pachnie sianem, W Bielsku-Białej. Magazyn Samorządowy, 10.07.2020, str 20. (pdf.)

Magazyn Samorządowy, bielsko-biala.pl, Trzy nowe wystawy w BWA >>
portal goingapp.pl/ Śląsk >> 

portal silesia.kultura >>
portal UM w Bielsku-Białej >>
portal bielsko.info >>
portal seniorzybielsko.pl >>