Jaka jest relacja między światłem a materią ceramiczną? Jak światło wpływa na kolor i teksturę szkliwa, jak na strukturę gliny…? Odpowiedzi na te, i inne pytania, na letniej wystawie czworga artystów ceramików.

Wystawa ceramików: Moniki Dąbrowskiej-Picewicz, Remigiusza Gryta, Jolanty Hermy-Pasińskiej i Adama Soboty będzie już ich ósmą wspólną wystawą. Organizują je od 18 lat, wzajemnie się inspirując, ucząc od siebie i zaskakując. Tematy przewodnie kolejnych prezentacji, które wybierają razem, na ogół stoją w opozycji do poprzednich wystaw, aby zmusić siebie samych do zejścia z utartych ścieżek, otworzyć się na inne myślenie.
Co zobaczymy tym razem?



Adam Sobota:
Światło stanowić ma łącznik scalający wystawę, ale nie jest tematem samym w sobie. W moich pracach ma służyć tylko do podkreślenia pewnej idei, a nie materii ceramicznej. Do wystawy „Poblask" inspiracji szukałem w gotyckiej sztuce sakralnej i barokowej.
Ceramika jest tylko narzędziem, którym się posługujemy do opowiedzenia pewnych historii, ale podobnie jak światło, nie jest tematem naszej wystawy.

Jolanta Herma-Pasińska:
Mnie od dawna interesuje zestawianie ze sobą tak kontrastujących materii jakimi są glina i światło. To jak połączenie ducha i materii. Bliskie jest mi myślenie, że wszystko jest energią. My, a więc nasze ciało i nasz duch, także jesteśmy formą energii.
Dlatego stworzyłam prace, w których chcę te dwa aspekty naszej egzystencji: cielesność (formy powstałe z gliny, poorane w przeskalowane rysunki ludzkiej skóry) oraz duchowość, (energię, światło) połączyć w taki sposób by granica między nimi była niejasna, nie do końca czytelna.

Monika Dabrowska-Picewicz:
Ja od samego początku chciałam temat światła połączyć z lasem. Uwielbiam obserwować światło przenikające przez konary drzew, szczególnie gdy słońce jest nisko, o poranku lub wieczorem. Ale miałam problem ze znalezieniem odpowiedniej formy i chociaż las to moje najbliższe otoczenie, odpowiedź przyszła w hiszpańskiej Walencji. Tam, podczas porannego biegania po parku, który powstał w starym korycie rzeki, natknęłam się na niesamowite drzewa kształtem przypominające butelki. Pierwsza moja myśl: to „drzewa ceramiczne”. Tak, jakby czekały tam na moje odkrycie.

Remigiusz Gryt:
Interesowało mnie częściowe zamknięcie światła w materii ceramicznej, jego delikatne, refleksyjne przenikanie przez porcelanowe płaszczyzny, ale tak, aby oba elementy – zarówno światło, jak i bryła, były na równi ważne, wzajemnie się uzupełniając i podkreślając wymowę pracy.

________________________________________________________________________________

Poprzednie wspólne wystawy:

GRUDZIEŃ 2002, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, Wystawa ceramiki użytkowej grupy WDYM (Monika Dąbrowska Picewicz, Jola Herma Pasińska, Remi Gryt, Adam Sobota)

KWIECIEŃ 2004, Bielsko-Biała, Galeria Sztuki Fraktal, „POMIĘDZY” – wystawa grupy WDYM (Monika Dąbrowska Picewicz, Jola Herma Pasińska, Remi Gryt, Adam Sobota)

SIERPIEŃ 2008, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, „NIEUŻYTKI 1”

LUTY 2009, Galeria BB, Kraków, „NIEUŻYTKI 2”

WRZESIEŃ 2013, Galeria Stara Fabryka Oddział Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej, „4”

LISTOPAD 2016, Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej, „NA CZY NIE”  

CZERWIEC 2017, Galeria Sztuki Tętno, Jatki, Wrocław, „NA CZY NIE 2”

 

Monika Dąbrowska-Picewicz
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Wydziału Ceramiki i Szkła. Dyplom w 2001 roku, w pracowni prof. Przemysława Lasaka. Laureatka Programu Stypendialnego Ministerstwa Kultury i Sztuki „ Młoda Polska” w 2006 r. . Uczestniczka wystaw w Polsce oraz wystaw zagranicznych: we Francji, w Szwajcarii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Brała udział w międzynarodowych plenerach i sympozjach w Polsce: w Bolesławcu i Luboradowie oraz we Włoszech – w La Meridiana International School of Ceramics in Tuscany i we Francji – w Biennale de Céramique Prévelles-Tuffé. Obecnie mieszka i prowadzi autorską pracownię w Kętach w Małopolsce.  

 

 

Remigiusz Gryt
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Wydziału Ceramiki i Szkła. Dyplom w 1989 roku w pracowni prof. Ireny Lipskiej Zworskiej. Uczestnik wielu wystaw w Polsce oraz kilku wystaw zagranicznych miedzy innymi we Francji i Czechach. Największa kolekcja jego prac znajduje się w Muzeum Historycznym w Bielsku-Białej, gdzie mieszka i prowadzi autorską pracownię ceramiki.

 

 

 

Jolanta Herma-Pasińska
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Wydziału Ceramiki i Szkła. Dyplom w 2000 roku w pracowni prof. Krystyny Cybińskiej i prof. Przemysława Lasaka. Aneks z malarstwa w pracowni prof. Wandy Gołkowskiej. Uczestniczka licznych wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce, Austrii, Chorwacji i na Słowacji. Laureatka stypendium Ministra Kultury i Sztuki, nagrody Grand Prix ogólnopolskiego konkursu „Sonata ceramiczna”, oraz wyróżnienia w International Biennale of Ceramics Kapfenberg 2011. Współpracuje z galeriami sztuki w Polsce i w Danii.
Od kilkunastu lat prowadzi autorską pracownię w Bielsku-Białej. Obecnie jest w trakcie studiów doktoranckich w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Śląskiego.

 

 

Adam Sobota
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Wydziału Ceramiki i Szkła. Dyplom w 2000 roku w pracowni prof. Krystyny Cybińskiej i prof. Przemysława Lasaka. Aneks z malarstwa w pracowni prof. Wandy Gołkowskiej. Uczestnik licznych ceramicznych i interdyscyplinarnych wystaw w Polsce. Jego formy rzeźbiarskie znajdują się w prywatnych kolekcjach w Polsce, USA oraz Szwecji. W przerwach między realizacjami ceramicznymi, z sukcesami angażuje się w działalność projektową np. I nagroda za serwis internetowy w „Ogólnopolskim konkursie inwencji plastycznej IDEA 2002”, Toruń. Prowadzi autorską pracownię ceramiczną w Przyszowicach pod Gliwicami.

 


_____________________________________________________________________________

Wernisaż wystawy i oprowadzanie kuratorskie z udziałem artystów: piątek, 26 czerwca 2020, godz. 18.30

Wystawa trwa do 30 sierpnia 2020 roku