Bielska Jesień 2019 – 54 artystów w finale

Aktualne

W wystawie finałowej 44. Bielskiej Jesieni zobaczymy 115 obrazów 54 twórców. Tak ostatecznie zadecydowało jury. Laureatów poznamy podczas otwarcia wystawy 8 listopada br.

10 września 2019 roku w Galerii Bielskiej BWA obradowało jury 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019. Klasyfikacja i ocena obrazów odbywały się w oparciu o oryginały prac. Głosowanie jury odbywało się w sposób jawny, większością głosów. Wszyscy artyści wybrani wcześniej przez jurorów do I etapu konkursu, dostali się także do finału konkursu i będą uczestniczyli w wystawie.

JURY obradowało w składzie:

Beata Ewa Białecka – artystka malarka (Gdańsk, Rodowo)
Anda Rottenberg – historyczka sztuki, krytyczka, kuratorka wystaw, publicystka i autorka książek (Warszawa)
dr Piotr Rypson – krytyk sztuki, historyk sztuki i literatury, publicysta i autor książek (Warszawa)
– przewodniczący jury
Agata Smalcerz – historyczka sztuki, krytyczka, kuratorka wystaw, dyrektor Galerii Bielskiej BWA (Bielsko-Biała)
prof. Andrzej Tobis – artysta malarz, wykładowca katowickiej Akademii Sztuk Pięknych (Katowice).
W obradach uczestniczyła kuratorka biennale – Grażyna Cybulska, historyczka sztuki z Galerii Bielskiej BWA.

Piotr Rypson, przewodniczący jury:
Na posiedzeniu jury 44. edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 wybrano na wystawę 115 obrazów 54 twórców. Jurorzy przyznali również trzy nagrody główne i pięć wyróżnień; informacje szczegółowe dotyczące laureatów zostaną podane w późniejszym terminie.

Podczas prac jury wielokrotnie podkreślano wysoki poziom zgłoszonych prac malarskich. Dały się też zaobserwować bardziej wyraźne tendencje w twórczości malarskiej młodszego pokolenia – to bowiem, dominowało w tegorocznej edycji. Widać wyraźnie wpływ polityki na tematy wielu obrazów, echa spraw publicznych odbieranych wprost lub poprzez mass media. Dotyczy to zarówno warstwy symbolicznej wyobrażeń, jak i samej „polityki obrazów”. Na drugim biegunie znalazły się nader liczne dzieła surrealistyczne, odsyłające widza do fantasmagorycznych krajobrazów wyobraźni, nasyconych fizjologią, seksualnością, skrajnymi emocjami.

Na ciekawą grupę prac składają się również reprezentacje współczesnej rzeczywistości i jej przeciętnych bohaterów – nie tylko w pejzażu wielkomiejskim, ale też na polskiej wsi i prowincji.
W miejsce zaś dawniej uprawianego malarstwa pejzażowego otrzymaliśmy dziś malarskie relacje
z rzeczywistości, w której widać przemożną, nadmierną obecność cywilizacji ludzi. Warto jednak podkreślić, że Polska nie jest wyizolowaną wyspą „polskiego malarstwa”, a wizualna sfera kultury podlega tutaj tym samym globalnym procesom, co w innych krajach: medialnym, technologicznym, popkulturowym. Widać to zwłaszcza w tych pracach, które operują wirtuozerią opanowania materii malarskiej, przesuwających efekty malarskie ku obrazowaniu wytworzonemu w świecie cyfrowym.

Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi podczas otwarcia wystawy finałowej 44. edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019 w dniu 8 listopada 2019 roku.

Lista prac zakwalifikowanych do wystawy finałowej, reprodukcje prac oraz szczegóły dotyczące biennale na stronie Bielskiej Jesieni >>


Także konkurs dla internautów na najciekawszego artystę Bielskiej Jesieni 2019 został już rozstrzygnięty. Pierwsze miejsce zajął Tomasz Zjawiony za pracę „Odrzucenie”, z ilością 1807 głosów >>

czytaj o 44. BIENNALE MALARSTWA BIELSKA JESIEŃ 2019 >>