Wystawa okładek płytowych Blue Note Records

Komunikat wizualny inspirowany jazzem – okładki płyt winylowych jako dzieła sztuki. W Willi Sixta wystawa i sympozjum naukowe.

Zbliżające się festiwalowe koncerty i wydarzenia tegorocznej Bielskiej Zadymki Jazzowej przebiegać będą pod znakiem jubileuszu 85-lecia legendarnej amerykańskiej wytwórni płytowej Blue Note Records, która wywarła olbrzymi wpływ na rozwój światowego jazzu.

Zadymkowym koncertom towarzyszyć będzie szereg wydarzeń specjalnie dedykowanych wytwórni, która otrzyma także zaszczytny zadymkowy tytuł „Anioła Jazzu”.
W Galerii Bielskiej BWA – Willi Sixta zobaczymy wystawę okładek płytowych Blue Note Records, która nie tylko przypomni koncerty i wizerunki legend światowego jazzu, ale też zaprezentuje wyjątkowe walory graficzne wydawanych winyli. Ze względu na swoje wymiary, 33 x 33 cm, okładka taka działa jak obraz, jak dzieło sztuki – jak wizualny komunikat inspirowany konkretną muzyką.
Kuratorem wystawy jest wybitny grafik prof. Marian Oslislo, który kuratoruje także sympozjum naukowemu poświęconemu sztuce projektowania wydawnictw muzycznych pt. „Światy równoległe / Obrazy i dźwięki – muzyka i sztuka projektowania”. Udział w nim wezmą osoby związane ze światem sztuk wizualnych, krytyki sztuki i dizajnu oraz muzycy, producenci i kolekcjonerzy.

Marian Oslislo:
Nowoczesna estetyka okładek płyt gramofonowych z Blue Note, narodziła się z inspiracji muzyką, stała się na fonograficznym rynku wyróżnikiem artystycznego wyrafinowania. Znakiem firmowym wytwórni były genialne fotografie. Przedstawiały zespoły i solistów w czasie nagrań w studio i poza nim, wciągając bezbłędnie słuchacza w klimat otoczenia i muzyki jaką wspólnie tworzyli. To co równie silnie wyróżniało wizualny styl Blue Note, to układ typograficzny, dynamiczny i nowoczesny. Charakterystyczne kroje pisma, tytularia, teksty informacyjne, odważnie komponowane fotografie, wszystko to budowało oryginalny komunikat wizualny, w sposób kongenialny oddający ducha jazzu. Oglądając te okładki dzisiaj, po latach, odbieramy je z nie mniejszym zachwytem jak fani muzyki synkopowanej kilkadziesiąt lat wcześniej. Sztuka, która niesie w sobie prawdę zawsze jest aktualna.

Marian OslisloMarian Oslislo
Urodzony w 1955 roku. Absolwent Wydziału Grafiki Katowickiej Filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1982). Zajmuje się różnorodnymi działaniami z obszaru współczesnej kultury wizualnej (sztuka i dizajn), od grafik, plakatów, druków akcydensowych, przez projekty książek, okładek płyt, systemów tożsamości i informacji wizualnej, po fotografie i działania multimedialne. Animator wielu wydarzeń kulturalnych związanych z promocją śląskiego środowiska projektowego, artystycznego oraz muzycznego.
Profesor zw. sztuk plastycznych, kieruje Pracownią Działań Multimedialnych na Wydziale Projektowym katowickiej ASP oraz wykłada na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Technicznego w Koszycach (Słowacja). Prezes Stowarzyszenia Muzycznego Jazzowa Asocjacja Zabrze. Na zdjęciu: Marian Oslislo, fot. Dzidzia Mikusz-Oslislo

Organizatorem wystawy okładek płyt Blue Note Records i sympozjum naukowego „Światy równoległe / Obrazy i dźwięki – muzyka i sztuka projektowania” jest Stowarzyszenie Sztuka Teatr – główny organizator Bielskiej Zadymki Jazzowej. Galeria Bielska BWA jest współorganizatorem wystawy w Willi Sixta.

Wystawa okładek płytowych Blue Note Records
Galeria Bielska BWA – Willa Sixta, Bielsko-Biała, ul. Adama Mickiewicza 24
8–31 marca* 2024
kurator – Marian Oslislo

Uwaga! Wystawa niedostępna 30 i 31 marca z uwagi na przerwę świąteczną w Galerii Bielskiej BWA.


Wernisaż:
piątek, 8 marca 2024, godz. 18.00

Codziennie o godz. 17.00 odtwarzane są płyty winylowe. Czytaj więcej >>

Zwiedzanie wystawy, projekcja filmu „Blue Note Records Beyond The Notes”:
UWAGA! ZMIENIONA GODZINA!
Nowa godzina: środa, 13 marca 2024, godz. 18.00


Sympozjum naukowe – „Światy równoległe / Obrazy i dźwięki – muzyka i sztuka projektowania” :
sobota, 16 marca 2024, godz. 10.00–16.00
kurator – Marian Oslislo

Uczestnicy sympozjum:
– prof. dr hab. Irma Kozina, teoretyczka i krytyczka dizajnu
– prof. Maciej Buszewicz i prof. Lech Majewski  z ASP w Warszawie, wybitni twórcy polskiej szkoły grafiki
Leszek Możdżer, muzyk i kompozytor:
Paweł Brodowski, krytyk i dziennikarz muzyczny, redaktor naczelny „Jazz Forum”
Krzysztof Płatek, miłośnik i znawca muzyki, kolekcjoner płyt
Piotr Rzeczycki – Director Classics & Jazz Universal Music Polska

Plakat Zadymki26. Bielska Zadymka Jazzowa
Bielsko-Biała, Zabrze

13–17 marca 2024
Na zdjęciu: plakat 26. Bielskiej Zadymki
Jazzowej autorstwa Karoliny Glanowskiej
Czytaj więcej, zobacz program festiwalu >>