Ireneusz Walczak – Zeitgeist

Obrazy Ireneusza Walczaka to autorski komentarz do dzisiejszego świata. Malarstwo artysty współgra z duchem czasu, ukazując rozdźwięk między ludzką naturą a rozwiniętą cywilizacją.

Wystawa malarstwa Ireneusza Walczaka prezentująca obrazy artysty, zrealizowane w ostatnich trzech dekadach, zawarte w kilku cyklach, będących ulubioną formą wypowiedzi artysty. To malarstwo żywo komentujące rzeczywistość, o czym świadczą także sugestywne, często rozbudowane, tytuły prac, a jednocześnie autonomiczne wobec silnych emocji, których dostarczają zmiany cywilizacyjne.

Agata Smalcerz, kurator wystawy:
Obraz „Disintegration” Ireneusza Walczaka zdobył Złoty Medal na XXXI Ogólnopolskiej Wystawie Malarstwa Bielska Jesień w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej w 1994 roku. Po 25 latach problem podjęty wówczas przez artystę w cyklu „Terra Incognita” – dezintegracji świata przyrody i człowieka, zagrożeń wynikających ze zniszczenia środowiska – jest ciągle aktualny. Jedynym pozytywem w stosunku do globalnej sytuacji sprzed ćwierćwiecza, jest obecnie wzrost świadomości ludzi i podjęcie pewnych działań mających zatrzymać katastrofę ekologiczną. Jednak degradacja środowiska postępuje i pytanie, czy zdążymy i czy zdołamy – pozostaje otwarte.
Na wystawie w Galerii Bielskiej BWA zaprezentowanych zostanie kilkanaście monumentalnych obrazów artysty z cyklu „Terra Incognita” z lat 1991–1995, uzupełnionych obrazami z cyklu „Zrosty” z 1989 roku oraz kilka prac z lat 2017 i 2019, w tym cykl „Zeitgeist”, który dał tytuł całej wystawie. Problem ekologii został w nich poszerzony o wątek destrukcyjnej siły modelu ekonomicznego obowiązującego we współczesnym społeczeństwie oraz rozdźwięku między ludzką naturą a rozwiniętą cywilizacją. „Zeitgeist” (niem. duch czasu) to pojęcie odnoszące się do intelektualnego i kulturalnego klimatu epoki.

Stanisław Ruksza, „Od budowania tożsamości do miłości losu”, fragment (w:) Ireneusz Walczak, „Narkoza i euforia. 2019–1988”, ASP Katowice 2019:
Obrazy Walczaka są intensywnym nośnikiem treści. Stanowią reakcję na napotkane sytuacje. Główna wartość tego malarstwa nie tkwi w plamie lub kolorze, choć oczywiście strona formalna czy warsztatowa, ceniona u artysty, również okazuje się istotna. Najważniejszy jest horyzont treściowy, wypełniony nawarstwiającymi się emocjami, zdarzeniami egzystencjalnymi, chwilowymi iluminacjami, a także przeszłą lub teraźniejszą sferą historyczną lub społeczno-kulturową. Zakres sztuki Ireneusza Walczaka zmienia się tak, jak zmienia się rzeczywistość, z którą konfrontuje nas jednostkowy los.


Magdalena Ujma: „Żywioł malowania”, fragment (w:) Ireneusz Walczak, „Narkoza i euforia. 2019–1988”, ASP Katowice 2019:
Ireneusz Walczak jest w swojej twórczości postmodernistycznym modernistą; modernistą w czasach, w których w sztuce wszystko wolno. Pokłada zaufanie w języku malarskim, nie szukając dla niego usprawiedliwień poza sztuką. Nie zamyka przy tym malarstwa wyłącznie w świecie artystycznym.

 
Ireneusz Walczak, fot. archiwum artystyIreneusz Walczak – urodzony w 1961 roku, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydział Grafiki w Katowicach; dyplom z wyróżnieniem w 1988 roku. Profesor zwyczajny, prowadzi pracownię malarstwa dla studentów od II do V roku (dyplomowego) w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Od 1989 roku zrealizował jedenaście cykli obrazów, m.in.: „Zrosty”, „Mury przeszłości”, „Budowanie tożsamości”, „My house is my language”, „Multikulti”, „Narkoza i euforia”.
Laureat 30 nagród i wyróżnień krajowych i zagranicznych, m.in. Grand Prix – nagrody mera miasta Chamalières podczas I Światowego Triennale Małych Form Graficznych w Chamalières (Francja, 1988); Stypendium (grant) „The Pollock-Krasner Foundation Award” w Nowym Jorku (USA, 1993); Złotego Medalu na XXXI Ogólnopolskiej Wystawie Malarstwa Bielska Jesień (Bielsko-Biała, 1994), Brązowego Medalu – Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2016).
Miał ponad 30 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, ostatnio m.in., „Budowanie tożsamości”, BWA Katowice, Galeria EL, Elbląg, 2007; „My house is my language”, Galeria Krytyków Pokaz, Warszawa, 2010; „My house is my language”, Galeria Rondo Sztuki, Katowice, 2012; „Multikulti”, Galeria Extravagance, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Sielecki, Sosnowiec, 2014; „Loading, please wait…”, Galeria Arttrakt, Wrocław, 2016; „Narkoza i euforia”, Rondo Sztuki, Katowice, 2019.
Brał udział w prawie 300 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą, m.in. „Krytycy o nas”, BWA Sopot,1989; Biennale Sztuki Nowej, BWA Zielona Góra, 1989; „Czarna Dziura”, BWA Katowice, 1990; „Oko na widelcu. Crème de la crème polskiego malarstwa współczesnego”, BWA Katowice, 1992; „Rozbiórka Żelaznej Kurtyny”, Centrum Wystawiennicze Kühlhaus, Berlin, Niemcy, 2011; „Koń trojański”, BWA Katowice; „Z głębi – Artyści Muzeum Śląskiemu”, Muzeum Śląskie w Katowicach, 2015; „Dialog der Generationen – Neue Polnische Kunst”, Freies Museum Berlin, Kunsthalle Hannover, Niemcy, 2015; „Eksplozja litery”, Bałtyckie Centrum Sztuki Współczesnej, Słupsk, Galeria Rondo Sztuki, Katowice, 2017.
Wielokrotnie uczestniczył w targach sztuki w Kolonii i Frankfurcie w Niemczech oraz w Amsterdamie (Holandia).

Na zdjęciu Ireneusz Walczak, fot. Adriana Szendzielorz-Walczak


Więcej na stronie artysty >>

Wernisaż wystawy: piątek, 7 lutego 2020 roku, godz.18.00.
Wystawa trwa od 7 lutego do 1 marca 2020 roku.

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE WYSTAWIE

wtorek, 11 lutego 2020, godz. 17.00
Otwarte oprowadzanie po wystawach Piotra C. Kowalskiego i Ireneusza Walczaka.

Widzów oprowadzać będą historyczki sztuki z Galerii Bielskiej BWA: Agata Smalcerz i Ada Piekarska.

Czwartek, 13 lutego 2020, godz. 18.00, wstęp wolny
Oprowadzanie filozoficzne po wystawie.
Oprowadza Jarosław Hess, filozof.

Jarosław Hess – ukończył filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Był założycielem i prezesem Stowarzyszenia Uwaga Kultura, a także pomysłodawcą i współtwórcą Ośrodka Kreatywności Obywatelskiej. Od ponad dziesięciu lat prowadzi w Bielsku-Białej spotkania dyskusyjne Kawiarni Filozoficznej, a od kilku lat także spotkania Klubu Książki przy Bibliotece Pedagogicznej w Bielsku-Białej.