Bielska Jesień. Korpopiekło. O współczesnej idei pracy

Aktualne

O współczesnej idei pracy dyskutować będą z widzami artystka Joanna Sitarz, Przemysław Wielgosz, dziennikarz i eseista oraz Ada Piekarska, kuratorka Bielskiej Jesieni 2023.

„Korpopiekło. O współczesnej idei pracy” – to temat dyskusji towarzyszącej wystawie finałowej 46. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2023.  W scenerii wystawy odbędzie się otwarte spotkanie, w którym uczestniczyć będą: Joanna Sitarz – artystka i finalistka Bielskiej Jesieni 2023, Przemysław Wielgosz – dziennikarz i eseista oraz Ada Piekarska – kuratorka biennale. Galeria zaprasza w piątek, 15 grudnia 2023 roku, godz. 18.00.

Ada Piekarska:
Przestrzeń pracy jest miejscem nadawania sensu poszczególnym działaniom, a także konstruowania określonych tożsamości. Korporacyjne systemy władzy operują własnym językiem, swoistymi rytuałami i zespołem wartości. Praca może być zarówno przestrzenią emancypacji i samorozwoju, jak i wyobcowania, samoeksploatacji. Podczas spotkania przyjrzymy się przemianom wokół idei pracy oraz jej kondycji we współczesnym świecie.

Uczestnicy spotkania zatrzymają się dłużej m.in. przy prezentowanych w dolnej sali galerii obiektach krakowskiej artystki Joanny Sitarz „Crying in the Spreadsheet” oraz „High-Pressure Pizza Party”, w których można dostrzec zarówno rozmazany łzami arkusz kalkulacyjny programu Excel, jak i imitację tablicy suchościeralnej wypełnionej motywacyjnymi korpohasłami, zapisanymi trzęsącą się ręką. Widać, jak realia korporacyjnego stylu życia – artystka od kilku lat pracuje w korporacji – odbijają się na twórczości. Z kolei Katarzyna Wyszkowska, której prace prezentowane są na wystawie, w swojej praktyce artystycznej bada zagadnienia związane z funkcjonowaniem późnego kapitalizmu, interesuje ją m.in. zatarcie granic sfery publicznej i prywatnej, prywatyzacja stresu i ewolucja form zatrudnienia  (obrazy: „Król Kruszywa”, „Playground”).

Joanna SitarzJoanna Sitarz – urodzona w Rzeszowie w 1992 roku, obecnie mieszka w Krakowie. Ukończyła Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (2016). Uczestniczyła w kilku wystawach zbiorowych, w swoim dorobku artystycznym ma dwie wystawy indywidualne: wystawę site-specific „KORPO” w sekcji Laboratorium podczas Cracow Art Week 2023 (galeria C U at Sadka) oraz „Produkty głęboko mrożone” w krakowskiej Galerii Jak Zapomnieć (2019).
Prezentowane na Bielskiej Jesieni 2023 obiekty zrealizowała, łącząc żywicę epoksydową i odpady codzienności, nawiązując bezpośrednio do realiów korporacyjnego stylu życia. Opisuje życie i emocje współczesnego człowieka za pomocą rzeczy które pozostawiamy po sobie takie jak śmieci, kawałki zużytych przedmiotów, resztki jedzenia.
Na zdjęciu: 46. BIENNALE MALARSTWA BIELSKA JESIEŃ 2023, oprowadzanie po wystawie, 10.11.2023, Joanna Sitarz prezentuje swoją pracę CRYING IN THE SPREADSHEET, fot. Krzysztof Morcinek


Przemysław WielgoszPrzemysław Wielgosz – dziennikarz, wydawca, publicysta i kurator sztuki. Studiował historię sztuki, socjologię i filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2006 redaktor naczelny polskiej edycji miesięcznika „Le Monde Diplomatique”. Publikował m.in. w „Przekroju”, „Przeglądzie”, „Tygodniku Powszechnym”, „Rzeczpospolitej”, „Krytyce Politycznej”, „Guardianie”, „Freitagu” oraz „Aspen Review”. Autor książki Opium globalizacji (2004), redaktor i współautor książek „Koniec Europy jaką znamy” (2013), „Realny kapitalizm. Wokół teorii kapitału monopolistycznego” (2018), „Atlas planetarnej przemocy” (2018) oraz „Witajcie w cięższych czasach” (2020). Autor nominowanej do Nagrody Literackiej Nike 2022 książki „Gra w rasy. Jak kapitalizm dzieli, by rządzić” (2021). Kurator cykli seminaryjnych pn. Ekonomie przyszłości na Biennale Warszawa, oraz Ludowa historia Polski w Strefie WolnoSłowej w Teatrze Powszechnym.
Zajmuje się m.in. tematyką kapitalizmu, kolonializmu i polityki historycznej.
Na zdjęciu: Mikołaj Sobczak, NIEBIESKIE ZBOŻE, 10.06.2022, finisaż wystawy, oprowadzanie po wystawie; na zdjęciu Przemysław Wielgosz, fot. Krzysztof Morcinek

 

Ada PiekarskaAda Piekarska
Kuratorka wystaw i projektów
w Galerii Bielskiej BWA,
absolwentka Akademii Sztuk Pięknych
w Krakowie oraz historii sztuki
w Polskiej Akademii Nauk.
Autorka tekstów, edukatorka,
aktywistka.
W swojej praktyce kuratorskiej
przygląda się
m.in. pozaartystycznym
funkcjom sztuki.
Fot. Piotr Czyż

Galeria Bielska BWA, 46. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2023
Korpopiekło. O współczesnej idei pracy
Spotkanie z Przemysławem Wielgoszem i Joanną Sitarz.
Prowadzenie – Ada Piekaraska, kuratorka


Czytaj więcej o 46. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2023 >>