Ewa Markiewicz-Adamczewska – Menora_mem

Jak zobrazować energię emocji? Odpowiedź tkwi w… „Czerwonej_kwadrspirali” i „Seledynowej_menorze”.

Wystawa malarstwa Ewy Markiewicz-Adamczewskiej, podczas której artystka prezentuje dwie prace z cyklu EmoGeo nazywane przez nią GeoTreścioobrazami. Są to „Czerwona_kwadrspirala”  oraz „Seledynowa_menora”. Malowane akrylem na płycie obrazy mają wymiary 270 x 270 cm. Inspiracją dla prezentowanych obrazów były m.in. bielskie murale, głównie iluzjonistyczny  mural Karoliny Zdunek na fasadzie Galerii Bielskiej BWA pt. „Okna” (2008). Obrazom towarzyszyć będzie arteFakt – lichtarz ocalony ze złomowiska. Dla artystki jest to symboliczny obiekt służący do rekonstrukcji GeoHistorii.

W swojej wszechstronnej twórczości artystka, nazywana „rzeźbiarką emocji” skupia się na obrazowaniu energii emocji oraz na terapeutycznej funkcji sztuki. W trakcie prezentacji swoich prac często realizuje interaktywne gry z odbiorcą, zachęca do twórczej zabawy związanej z odkrywaniem znaczenia znaku i symbolu.

„Przedmiotem moich zainteresowań jest obrazowanie [unaocznianie] energii emocji w relacji SŁOWO–OBRAZ–ZNAK–ZNACZENIE. W realizowanych projektach-zadaniach problemowych dotyczących postrzegania-rozumienia i przekazu treści odwołuję się do archetypu, jakim jest forma Spirala. Dla metody obrazowania energii emocji w której forma Spirala jest wyjściową formą w procesie tworzenia pochodnych jej obrazowi emoKsztaltów [spiraloPodobne kształty] stosuję nazwę metoda Emotapety”.

                                                                                                              Ewa Markiewicz-Adamczewska

„Ewa Markiewicz-Adamczewska w swoich twórczych poszukiwaniach czerpie inspiracje zarówno ze świata muzycznego, doświadczeń związanych z dziełami wizualnymi, jak i wprost ze świata materii, a magnetyzm jej prac wynika zapewne z połączenia abstrakcyjnej geometrii z próbą odwzorowania emocji i napięć panujących w człowieku i całym wszechświecie, którego jest częścią”.

                                       Adriana Michalska, kuratorka wystawy „EmoFormy EmoName&EmoantyName”

Ewa Markiewicz-Adamczewska – urodzona w 1957 roku w Lublinie. Dyplom na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Tadeusza Dominika, specjalizacja na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Tadeusza Łodziany (1983). Absolwentka Podyplomowego Studium Pedagogicznego w warszawskiej ASP (2005–2006). Studiowała także na Wydziale Malarstwa w Instytucie Sztuki im. W. Surikowa w Moskwie (1978–1979). Była uczestniczką konferencji i warsztatów FOLIO SHOW NYC 2003 w Nowym Jorku (USA, październik 2003). Otrzymała stypendia twórcze Ministerstwa Kultury i Sztuki (1987, 1991) oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007).

W latach 1996–2004 związana zawodowo jako grafik-projektant  z miesięcznikiem „Twój Styl”. W latach 2005–2010 stworzyła koncepcję i realizowała Projekt Emotapety; w latach 2009–2016 realizowała projekt MetaPlastEmo[EmoShape SourceSpiral GraphLanguage]. Ostatnia prezentacja projektu miała miejsce wiosną 2018 roku w Warsztacie Warszawskim na Placu Konstytucji w Warszawie. Projekt MetaPlastEmo[MetaPlaneta] adresowany jest do osób dorosłych zainteresowanych tematem arteterapii. Koncepcja projektu oparta jest na intuicyjnej hipotezie, że forma spiralna jest wyjściową literą abstrakcyjnego języka mowy emocji i istnieje w powiązaniu z funkcją czasu.

Ewa Markiewicz-Adamczewska jest autorką prezentacji indywidualnych i realizowanych projektów, w tym m.in.: „Poszukiwanie natury” w Galerii Promocyjnej w Warszawie (1990), Galerii Starej BWA w Lublinie (1991) i Galerii Willa BWA w Łodzi (1992); „Emotapety – wielokrotne portrety emocjonalne” w Małej Galerii PLSP w Nałęczowie, Galerii Bałuckiej MGSL w Łodzi, Salonie BoConcept RetailPoland w Warszawie (2006); „Emotapety” w Salonie BoConcept i Fabryce Trzciny w Warszawie, prezentacja prac artystki oraz uczestników 1 etapu Projektu Emotapety (2007); „Manufaktura artystyczna – Emotapety”. Projekt prospołeczny w Galerii Piwnice Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, prezentacja prac uczestników 2 etapu projektu Emotapety (2007); „Magiczna – terapeutyczna funkcja sztuki” w Galerii Domek Ogrodnika AHE/WSHE w Łodzi (2008); „Znaki Tożsamości [Group Show]”w BWA Lublin, Labirynt Galeria Grodzka (2009); „EmoFormy EmoName& EmoantyName” w Galerii Bałuckiej MGSL w Łodzi (2017); instalacja „Fluctus Flowers” oraz projekt „MetaPlastEmo[MetaPaneta] w Warsztacie Warszawskim [FISE] (Warszawa, 2018).