Irmina Staś – Powtórzenia

Organiczne byty Irminy Staś w konstelacjach monumentalnych płócien oraz haptycznych obiektów. Konfiguracje i wzajemne relacje ciał, elementów fauny i flory nie są jednoznaczne. Powtórzenia potęgują przekaz.

Wystawa „Powtórzenia” prezentuje realizowane w ostatnich latach cykle malarskie i obiekty tkaninowe Irminy Staś. „Przekroje”, „Ornamenty” oraz najnowszą serię zatytułowaną „Chlorofil i krew” – oprócz podobnych znaczeń dotyczących funkcjonowania bytów organicznych, ich wzajemnych zależności, genetycznego podobieństwa i przeczucia końca egzystencji – łączy motyw powtarzalności. We wszystkich seriach, po raz pierwszy pokazanych wspólnie i w pełnej okazałości, artystka multiplikuje fragmenty ciał i ich całościowe wyobrażenia. Dzięki figurze powtórzenia uzyskuje wzorzyste kompozycje o określonym rytmie i skali, jednocześnie podkreśla znaczenia i potęguje przekaz wielkoformatowych obrazów i haptycznych obiektów.

Karol Sienkiewicz:
Malarstwo Irminy Staś przeszło w ostatnich latach istotną przemianę. Artystka odnalazła nowy idiom pracy z obrazem. Jakby ze swej wcześniejszej twórczości, abstrakcji organicznej, biologicznej, mającej swe korzenie w surrealizmie, wyabstrahowała pojedyncze elementy. Od biomorficznej, intuicyjnej abstrakcji, Staś zwróciła się w kierunku malarstwa bardziej chłodnego i racjonalnego. Na jej płótnach zapanował niespotykany wcześniej ład. Do tego artystka odkryła, że niektóre z jej nowych motywów można łatwo przełożyć na inne medium – patchworkowych, miękkich kołder. Taka uporządkowana jest właśnie jej wystawa „Powtórzenia”.
Ukoronowaniem tego porządkującego, racjonalnego zwrotu w twórczości Staś jest cykl „Ornamenty”, ale równolegle pracuje też nad powiązanymi z nim cyklami „Przekroje” oraz „Chlorofil i krew”. Obrazy i miękkie obiekty z tych trzech cykli zdecydowała się pokazać w Galerii Bielskiej BWA.
Uczynić z powtarzalnego ornamentu temat malarski to jedynie pozornie proste zadanie. Do tego u Irminy Staś nie są to zwykłe ornamenty. Składają się na nie fragmenty ciała, do tego takie, bez których – na dobrą sprawę – można się obyć, bez których ciało nadal może funkcjonować. To zęby, piersi, paznokcie. (...)


Irmina StaśIrmina Staś – urodzona w 1986 roku. Studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, pracuje na Wydziale Sztuki Mediów macierzystej uczelni.
Autorka wystaw indywidualnych: „Mikrokosmosy” (z Tomaszem Tatarczykiem) w HOS Gallery w Warszawie (2020); „Ząb w ząb” w Galerii Foksal w Warszawie (2020); „W cztery oczy” (z Pawłem Matyszewskim) w BWA Zielona Góra (2019); „Ornamenty” w Galerii Le Guern w Warszawie (2019); „Przekroje” w Galerii Krynki w Krynkach (2018); „Kształty i przedmioty” w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim (2018); „Grzebanie” (z Pawłem Matyszewskim) w Galerii Le Guern (2017); „Dotyk” w Galerii Wizytującej w Warszawie (2016); „Przemiana materii” w Miejscu Projektów Zachęty w Warszawie (2016); „Organismen” w Strabag Kunstforum – Artlounge im Strabag Haus w Wiedniu (Austria, 2014).
Uczestniczka wystaw zbiorowych, m.in.: „Dla Johanne i Anny”. Wystawa z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA w Willi Sixta w Bielsku-Białej; „Wiśnie” w Galerii Arsenał w Białystoku; „Herbarium novum. Efflorescentiae” w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy; „Rok nieustającego lata” w Muzeum Etnograficznym w Warszawie (wszystkie w 2020 roku); „Młode malarstwo polskie” w Muzeum Narodowym w Gdańsku (2019); „Lejanías. Prace z kolekcji Krzysztofa Musiała” w Centre del Carme Cultura Contemporania Valencia (Hiszpania, 2018); „Potęga abstrakcji” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Mińsku (Białoruś, 2015).
Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015, 2019).
Uczestniczka wystaw finałowych kolejnych edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień w Galerii Bielskiej BWA (2013, 2015) – w 2015 laureatka wyróżnienia regulaminowego jury oraz wyróżnienia redakcji miesięcznika „Art & Business”. Finalistka Strabag Artaward International (2013). Laureatka Nagrody Artystycznej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu w drugiej edycji konkursu Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie (2013). Prace artystki znajdują się w kolekcjach sztuki Galeria Bielska BWA w Bielsku-Białej, Galerii Arsenał w Białymstoku, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Muzeum Narodowym w Gdańsku, Kolekcji sztuki PKO Banku Polskiego i Strabag Kunstforum w Wiedniu.
Na zdjęciu: Irmina Staś, fot. Norbert Piwowarczyk

Finisaż oraz prezentacja katalogu wystawy w czwartek, 27 maja br. o godz. 18.00. Czytaj więcej >>

***
UWAGA!
W związku z przedłużeniem lockdownu, wystawy Irminy Staś i Tadeusza Króla będą dostępne dla widzów do 27 maja br.
Ilość widzów oraz uczestników spotkań zgodna z aktualnymi wytycznymi Ministerstwa Zdrowia związanymi z reżimem sanitarnym obowiązującym w pandemii.
Obowiązujący limit osób przebywających jednocześnie w salach wystawowych:
Galeria Bielska BWA: górna sala – 17 osób, dolna sala – dziewięć osób
Willa Sixta: podziemie – 11 osób, parter – 13 osób.


______________________________________________________________________________________________________________

Zobacz stronę internetową artystki >>

Czytaj więcej o artystce na portalu Culture.pl >>

______________________________________________________________________________________________________________

W mediach o wystawie:

„Powtórzenia" Irminy Staś w Galerii Bielskiej BWA, Magazyn SZUM, „Do zobaczenia", 26.05.2021 >>

„Zawsze z Kulturą”, magazyn Violetty Rotter-Kozery, TVP 3 Katowice, 3.04.2021, realizacja Ireneusz Kaznocha, czas emisji: od 12’52’’ do 15’53’’ >>

Magdalena Nycz, „Wzorzyście o przemijaniu”, „Kronika Beskidzka”, nr 12/13, 25 III 2021, str. 48

Na Dobry Początek, 15–21 marca, Bielsko-Biała, Magazyn SZUM, 15.03.2021 >>

Karol Sienkiewicz, „Powtórzenia”, czytaj cały tekst o wystawie w wybranym formacie:

Relacja filmowa z wystawy

<br data-mce-bogus="1">