„Dwa” – flaga Moniki Drożyńskiej na fasadzie galerii

Aktualne

Biała flaga ze znakiem V i wrysowaną w nim odległością dwóch metrów, jest wołaniem o solidarność społeczną w dobie COVID-19, sprzeciwem artystki wobec tych, którzy instrumentalnie traktują reżim pandemiczny.

Flaga zawisła na fasadzie Galerii Bielskiej BWA, tuż nad chodnikiem dla pieszych przy głównej arterii miasta – ulicą 3 Maja. Jej symbolika jest oczywista: podniesiona dłoń z palcami rozpostartymi w kształcie litery V – znaku zwycięstwa – kojarzy się z rodzimym ruchem Solidarności, który doprowadził do przemian ustrojowych. Wrysowany w miejsce między palcami symbol odległości – 2 m (dwa metry) – nawiązuje do obecnej rzeczywistości pandemii, do ery koronawirusa COVID-19, który wymaga nowej solidarności społecznej, zachowania minimalnego dystansu społecznego, by nie przenosić wirusa, nie zarażać innych, starszych, słabszych, by chronić siebie. Tylko solidarność przyniesie zwycięstwo. Trzeba o nią walczyć, co – jak pokazuje COVID-owa rzeczywistość – nie jest proste, a dystans społeczny często traktowany jest dowolnie.
Flaga zatytułowana „Dwa”, to dzieło Moniki Drożyńskiej, krakowskiej artystki sztuk wizualnych, aktywistki społecznej. Flagi „Dwa” były już prezentowane w Polsce, na gmachach galerii sztuki m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Białymstoku, w Domu Krakowskim w Norymberdze w Niemczech, a także w programie projektu „Solidarni z dystansem!”, organizowanego z okazji 40. rocznicy podpisania porozumień sierpniowych w Europejskim Centrum Solidarności Gdańsku. W październiku br. flagi będą pokazywane podczas festiwalu Loving Art Making Art w Tel Awiwie w Izraelu. Zobaczą ją także bielszczanie.

Monika Drożyńska:
Flaga jest wyodrębnionym fragmentem tkaniny „Dwa/Pół”, która ma formę notatek wyhaftowanych w okresie lockdown-u. Rysunek użyty w fladze przedstawia znany i często w historii Polski stosowany znak palców rozpostartych w geście Victorii, z zaznaczeniem odległości między nimi. Symbol oddaje frustrację i bezradność, w której znalazło się podczas pandemii wielu mieszkańców krajów na całym świecie. Z jednej strony czuliśmy potrzebę zaprotestowania, a z drugiej było ono praktycznie niemożliwe. Skoro rządzący instrumentalnie traktują reżim pandemiczny, to obywatele instrumentalnie traktują sugerowaną dwumetrową bezpieczną odległość.

Tkanina „Dwa/Pół”, to jeden z obrusów, ręcznie haftowanych przez artystkę, zawierających symbole z różnych płaszczyzn komunikacji społecznej, poruszających inną tematykę. Traktując obrus, jako płaszczyznę spotkania przy stole, artystka buduje, jak podkreśla, wspólnotę komunikacji i doświadczenia.

Monika Drożyńska
U
rodzona w 1979 roku w Nowym Sączu, wychowana w Gorlicach.
Absolwentka, obecnie doktorantka, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Hafciarka, aktywistka, artystka sztuk wizualnych.
Interesuje się nienormatywnymi technikami zapisu, które bada przy pomocy haftu ręcznego na tkaninie.
Jej prace pokazywały m.in.: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Współczesne we Wrocławiu, Biuro Wystaw Artystycznych w Olsztynie, Mumok – Muzeum Sztuki Współczesnej Fundacji Ludwig w Wiedniu (Austria), Ludwig Múzeum – Muzeum Sztuki Współczesnej w Budapeszcie (Węgry), BOZAR – Centrum Sztuk Pięknych w Brukseli (Belgia), Sotheby’s w Tel Awiwie (Izrael). Jest reprezentowana przez Biuro Wystaw / Fundację Polskiej Sztuki Nowoczesnej.
Mieszka i pracuje w Krakowie.
Na zdjęciu: Monika Drożdżyńska, fot. archiwum artystki

Więcej na stronie internetowej artystki >>