47. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2025

To wystawa gęsta, ekspresyjna i niewygodna – pełna afektów, gniewu i gwałtowności. Nie jest ani łatwa, ani przyjemna, i dobrze: bo malarstwo nie istnieje po to, by usypiać, lecz by budzić – tak o wystawie finałowej Bielskiej Jesieni 2025 mówi Stach Szabłowski, przewodniczący jury.

W piątek, 7 listopada o godz. 18.00, podczas otwarcia wystawy finałowej, poznamy wyniki 47. Biennale Malarstwa Bielska Jesień. Spośród 3 015 prac jury w składzie Dorota Buczkowska, Anna Mituś, Karol Radziszewski, Agata Smalcerz i Stach Szabłowski wybrało 89 obiektów malarskich autorstwa 54 osób artystycznych, które zostaną pokazane podczas wystawy finałowej.

Bielska Jesień 2025 nie będzie pudrować rzeczywistości. Zamiast pocztówkowych obrazków zobaczymy malarstwo gwałtowne, ekspresyjne, intensywne – konfrontujące nas z gniewem, lękiem i dobrze znaną niepewnością jutra. To nie będzie wystawa do oglądania z bezpiecznego dystansu, lecz pole konfrontacji, w której wybrzmiewa niepewność ostatnich dwóch lat. To nie przegląd trendów, ale zapis napięć i pęknięć, które faktycznie konstytuują praktykę malarską w Polsce – pisze Ada Piekarska, kuratorka biennale.

Biennale Malarstwa Bielska Jesień jest jednym z najważniejszych konkursów artystycznych w Polsce, a zarazem największym spośród tych, które koncentrują się na medium malarskim. Wydarzenie to od przeszło sześćdziesięciu lat promuje sztukę współczesną, a także stwarza szansę na zaistnienie nowych osobowości artystycznych. Prezentacja dzieł w Galerii Bielskiej BWA jest okazją  do syntetycznego spojrzenia na kondycję współczesnego malarstwa.

Od samego początku formuła konkursu była otwarta – organizatorzy nie precyzowali tematu prac oraz pozostawali otwarci na szeroką definicję artystycznej pracy malarskiej. Od 2013 roku do konkursu mogą zgłosić się osoby nieposiadające dyplomu uczelni artystycznej.

Jury przyznaje trzy nagrody główne oraz pięć wyróżnień. Dodatkowe wyróżnienia są przyznawane przez redakcje pism (lub ich działów) oraz magazynów internetowych poświęconych kulturze.
 


Osoby artystyczne uczestniczące w wystawie finałowej

Karol Bagiński, Kasia Banasiak, Martyna Baranowicz, Zuzanna Bartoszek, Kinga Burek-Domżalska, Eliza Chojnacka, Amadeusz Długaj, Mateusz Drozdowski, Olga Dyjak, Olga Dziubak, Sonia Góral, Anna Grzymała, Konrad Gubała, Marta Jamróg, Arkadiusz Karapuda, Gabriela Kiczor-Bentkowska, Paulina Kitlas, Piotr Kolanko, Wojciech Koniuszek, Radim Koros, Damian Kula, Agata Lankamer, Michał Leśniak, Ant Łakomsk, Honorata Martin, Zuzanna Mrozowska, Małgorzata Mycek, Agata Nowosielska, Michał Orzechowski, Paulina Poczęta, Katarzyna Pośpiech, Julia Poziomecka, Klaudia Prabucka, Filip Rybicki, Tomasz Saciłowski, Maciej Salamon, Grzegorz Siembida, Natalia Sara Skorupa, Anna Skrzypek, Jakub Sobczyński, Jan Stanisławski, Patryk Staruch, Kuba Stępień, Katarzyna Swinarska, Karolina Szwed, Michał Szuszkiewicz, Weronika Teplicka, Hubert Tylczak, Monika Walczak, Kacper Wiatrak, Michał Wirtel, Tatiana Wolska, Julia Woronowicz, Katarzyna Wyszkowska

Wszystkie prace zgłoszone do konkursu można zobaczyć w wirtualnej galerii >>


Jury 47. Biennale Malarstwa BJ

Na zdjęciu jury 47. Bielskiej Jesieni w tracie obrad w Willi Sixta, fot. Julia Ogińska

Jury 47. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2025

Dorota Buczkowska – artystka wizualna, zajmuje się malarstwem, rysunkiem, grafiką, tworzy obiekty, fotografie i filmy wideo. Studiowała rzeźbę oraz konserwację malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a także Gender Studies na Uniwersytecie Warszawskim. Interesuje się przede wszystkim zagadnieniami związanymi z podmiotowością roślin, strukturą biologiczną i cyrkulacją materii. Laureatka nagród, m.in. podczas Lorne Sculpture Biennale (2011). Autorka licznych wystaw.

Anna Mituś – kuratorka, krytyczka i historyczka sztuki. Absolwentka germanistyki i historii sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim. W latach 2003–2021 związana z BWA Wrocław, jako autorka tekstów, kuratorka oraz redaktorka naczelna magazynu „Biuro”; od 2019 roku kierowała programem galerii BWA Wrocław Główny. Publikowała m.in. w „Obiegu”, „Formacie”, „Odrze”, magazynie „Szum”. Laureatka Nagrody Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy (2024).

Karol Radziszewski – artysta multidyscyplinarny, zajmuje się malarstwem, filmem, fotografią i instalacją. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Laureat nagród, m.in. Paszportu „Polityki” (2009), Nagrody Głównej Fundacji Sztuki Polskiej ING (2022). Wydawca i redaktor naczelny „DIK Fagazine”. W 2015 roku założył Queer Archives Institute. Jego praktyka opiera się na pracy z archiwami, łącząc odniesienia kulturowe, historyczne, społeczne oraz związane z płcią. Autor licznych wystaw.

Agata Smalcerz – historyczka sztuki, kuratorka, autorka tekstów o sztuce, absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Od 2003 roku jest dyrektorką Galerii Bielskiej BWA. Kuratorka licznych wystaw, w tym m.in. prezentujących sztukę kobiet („Kobieta o kobiecie”) czy Kolekcję Sztuki Galerii Bielskiej BWA. Jedna z głównych organizatorek największego konkursu malarskiego w kraju – Biennale Malarstwa Bielska Jesień.

Stach Szabłowski – kurator, krytyk sztuki i publicysta. Absolwent Instytutu Historii Sztuki UW. W latach 1998–2006 związany z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. W swojej praktyce kuratorskiej szczególną uwagę poświęca pograniczom filmu i sztuk wizualnych oraz strategiom narracyjnym w sztukach plastycznych. Kurator licznych wystaw, w tym m.in. „Sezonu w piekle” – 11. Wystawy Kuratorskiej Bielskiej Jesieni 2022. Publikował m.in. w „Gazecie Wyborczej”, „Fluidzie”, „Machinie”, „Newsweeku”, „Wprost”; obecnie jest stałym współpracownikiem „Przekroju”, „Dwutygodnika”, magazynu „Szum”, „Vogue Polska” i „Zwierciadła” (przewodniczący jury).
 

Kuratorka biennale

Ada Piekarska
– kuratorka wystaw i projektów, autorka tekstów
o sztuce współczesnej, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
oraz historii sztuki w Polskiej Akademii Nauk.
Na co dzień związana z Galerią Bielską BWA,
w której kieruje zespołem programowym.
W swojej praktyce kuratorskiej przygląda się m.in.
pozaartystycznym funkcjom sztuki.
Laureatka Nagrody Krytyki Artystycznej
im. Jerzego Stajudy (2024).
Fot. Piotr Czyż



47. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2025

7 listopada 2025 – 11 stycznia 2026
Galeria Bielska BWA
Bielsko-Biała, ul. 3 Maja 11
piątek, 7 listopada  2025, godz. 18.00 – otwarcie wystawy, ogłoszenie wyników konkursu, wręczenie nagród i wyróżnień
Na wystawę, otwarcie i uroczystość wręczenia nagród oraz wszystkie wydarzenia towarzyszące obowiązuje bezpłatny wstęp.


Program wydarzeń towarzyszących

LISTOPAD

Otwarcie wystawy, ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród i wyróżnień
piątek, 7 listopada  2025, godz. 18.00

DJ SET: Facheroia
piątek, 7 listopada  2025, godz. 19.30

Oprowadzanie kuratorskie z udziałem osób artystycznych i jury
sobota, 8 listopada 2025, godz. 11.00

Panel dyskusyjny z udziałem jury i krytyczek sztuki
sobota, 8 listopada 2025, godz. 12.00

Oprowadzanie kuratorskie Ady Piekarskiej
wtorek, 18 listopada 2025, godz. 18.00

Bliżej sztuki – szkolenie dla nauczycieli
środa, 19 listopada 2025, godz. 17.15
obowiązują zapisy przez stronę www.rejestracja.wombb.edu.pl
 

Srebrny Horyzont Sztuki – oprowadzanie dla seniorów
Oprowadza: Ala Gocka, edukatorka Galerii Bielskiej BWA
czwartek, 20 listopada 2025, godz. 10.30

Oprowadzanie w języku ukraińskim / Екскурсія українською
czwartek, 20 listopada 2025, godz. 15.30
Oprowadza: Julia Ogińska, fotografka i edukatorka Galerii Bielskiej BWA

Kulturoznawcze oprowadzanie
czwartek, 20 listopada 2025, godz. 18.00
Podczas oprowadzania po wystawie finałowej Bielskiej Jesieni przyjrzymy się kulturowym wątkom podejmowanym przez osoby artystyczne w ich pracach.
Prowadzenie: Jessica Kufa, badaczka kultury, pracownica Galerii Bielskiej BWA

Oprowadzanie kuratorskie Ady Piekarskiej
niedziela, 23 listopada 2025, godz. 13.00

Oprowadzanie w języku angielskim / Guided tour in English
sobota, 29 listopada 2025, godz. 13.00

Oprowadzanie dla rodzin z dziećmi
niedziela, 30 listopada 2025, godz. 12.30
Oprowadza: Ala Gocka, edukatorka Galerii Bielskiej BWA

Czytaj więcej o oprowadzaniach >>

Wstęp na wystawę i wszystkie wydarzenia towarzyszące jest bezpłatny.

Etapy realizacji konkursu

Ogłoszenie naboru zgłoszeń do konkursu >>

Wyniki naboru zgłoszeń do konkursu >>

Wyniki I etapu obrad jury >>

Wyniki II etapu obrad jury >>

Media o wystawie i konkursie

Wystawa pełna gniewu, smutku i niepokoju, Marta Odziomek-Pawlikowska, wyborcza.pl Bielsko-Biała, 9.11.2025 >>

Olbrzymie kontrowersje po rozdaniu nagród Bielskiej Jesieni. Profesor sztuki krytykuje decyzję jury, bielsko.biala.pl, 10.11.2025 >>

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

Fundatorzy nagród

Sponsorzy Bielskiej Jesieni