Bajecznie kolorowe miejskie krajobrazy, rozświetlone kamienice i zaułki.
Wystawa malarstwa związanego tematycznie z miejskim pejzażem, w którym dominującą rolę odgrywają światło i kolor.
Agata Smalcerz:
Weduty, miejskie pejzaże, były ulubionym motywem XVIII i XIX-wiecznych malarzy. W XX wieku zastąpiły je fotograficzne portrety miast. Joanna Rzeźnik wykorzystuje nowoczesne techniki obserwacji, tworząc tradycyjne obrazy na płótnie, w których główną rolę odgrywa światło i jego znaczenie w kształtowaniu przestrzeni i otoczenia współczesnych mieszkańców miast.
Joanna Rzeźnik:
W malarstwie staram się zawrzeć istotne dla mnie aspekty: intencji, kreacji artystycznej, techniki i przewidywanej reakcji odbiorcy, widza, którego staram się zaciekawić, zaprosić do refleksji. Komponuję wielowymiarową przestrzeń, tak by kolejne warstwy stawały się coraz bardziej transparentne, przenikały się, w celu oddania momentu, ulotności chwili powstania wrażenia.
Od wielu lat drążę zagadnienie światła, jego zmienności, ruchu i wpływu na nasz sposób postrzegania otoczenia, przestrzeni, barw. Pejzaż miejski umożliwia mi zmaganie się z abstrakcyjnością wizualną światła na konkretnych przestrzeniach, ale również uruchamia wątki tradycji, po które sięgam tworząc cykl Wedut, w oparciu o rzetelny warsztat malarski. Ciekawość technik malarskich zaczęła się na studiach, kiedy to miałam przyjemność przez pięć lat uczyć się w Interdyscyplinarnej Pracowni Konserwacji i Renowacji Współczesnych Dzieł Sztuki, prowadzonej przez prof. Iwonę Szmelter. Potrzeba zdobycia wiedzy i umiejętności operowania tkanką malarską, jest spójna z tematyką, jest dla mnie środkiem do konfrontacji zagadnień malarstwa w przestrzeni płótna. Portrety miejsc są również osobistą refleksją. Wielokrotnie miałam przyjemność słyszeć opinię, że są „bajkowe”.
Czy są? Tę i inne myśli, które sprowokują do wrażliwego patrzenia, pozostawiam widzowi.
Joanna Rzeźnik.
Bielszczanka z urodzenia (1982). Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Bielsku-Białej, gdzie uzyskała dyplom z druku sitkowego i tkaniny artystycznej. Studia na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Piotra C. Kowalskiego w zakresie malarstwa sztalugowego (2008).
Prowadziła Galerię Autorską i Pracownię Artystyczną na terenie zabytkowej Starej Rzeźni w Poznaniu (2010–2012). Laureatka nagród i wyróżnień, m.in. wyróżnienia w konkursie „Obraz przestrzeni publicznej” w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu (2008); Grand Prix „Salonu Wielkopolskiego 2009” – Nagrody Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Stypendystka Wydziału Kultury i Sztuki Urzędu Miasta Bielska-Białej (2007, 2010); otrzymała stypendium artystyczne Miasta Poznań dla Młodych Twórców (2009).
Autorka wystaw indywidualnych malarstwa, m.in. „Pryzmat” w Galerii Akademickiej ATH w Bielsku-Białej (2016); „Światło w Obrazie” w Klubie Opcja w Poznaniu (2014) „bezmiary czasu – ŚWIATŁO” w Galerii Wspólnej w Bydgoszczy (2012); „Światło w Obrazie”, Galeria Bielska BWA (2011); „Szkice w Zamku” (instalacja), z cyklu „Moje miasto” w Galerii Baszta w Muzeum w Bielsku Białej (2008). Wzięła udział w wielu wystawach zbiorowych. Mieszka we Wrocławiu.
Więcej o artystce i zdjęcia prac na stronie internetowej >>
Galeria Bielska BWA, Klubokawiarnia Aquarium
Otwarcie wystawy w piątek, 3 stycznia 2020 roku o godz. 18.00
Czas trwania wystawy: 3 stycznia – 2 lutego 2020 roku.