„Powtórzenia” – katalog wystawy Irminy Staś

Aktualne

Publikacja zawiera kompletną dokumentację wystawy prezentowanej od 19 marca do 27 maja br. Reprodukcje prac, podobnie jak na wystawie, pokazane są kolejno w cyklach: „Ornamenty”, „Przekroje” oraz „Chlorofil i krew”. Uzupełniają je zdjęcia pokazujące sposób ekspozycji w przestrzeni galerii.

Karol Sienkiewicz:
Malarstwo Irminy Staś przeszło w ostatnich latach istotną przemianę. Artystka odnalazła nowy idiom pracy z obrazem. Jakby ze swej wcześniejszej twórczości, abstrakcji organicznej, biologicznej, mającej swe korzenie w surrealizmie, wyabstrahowała pojedyncze elementy. Od biomorficznej, intuicyjnej abstrakcji, Staś zwróciła się w kierunku malarstwa bardziej chłodnego i racjonalnego. Na jej płótnach zapanował niespotykany wcześniej ład. Do tego artystka odkryła, że niektóre z jej nowych motywów można łatwo przełożyć na inne medium – patchworkowych, miękkich kołder. Taka uporządkowana jest właśnie jej wystawa „Powtórzenia”.
Ukoronowaniem tego porządkującego, racjonalnego zwrotu w twórczości Staś jest cykl „Ornamenty”, ale równolegle pracuje też nad powiązanymi z nim cyklami „Przekroje” oraz „Chlorofil i krew”. Obrazy i miękkie obiekty z tych trzech cykli zdecydowała się pokazać w Galerii Bielskiej BWA.
Uczynić z powtarzalnego ornamentu temat malarski to jedynie pozornie proste zadanie. Do tego u Irminy Staś nie są to zwykłe ornamenty. Składają się na nie fragmenty ciała, do tego takie, bez których – na dobrą sprawę – można się obyć, bez których ciało nadal może funkcjonować. To zęby, piersi, paznokcie. (...)

Wydany przez Galerię Bielską BWA katalog „Powtórzenia” zawiera polską i angielską wersję językową. Esej Karola Sienkiewicza na temat twórczości Irminy Staś wzbogacony jest kolorowymi ilustracjami: 20 reprodukcjami prac artystki, które fotografował Norbert Piwowarczyk oraz 13 zdjęciami z wystawy autorstwa Krzysztofa Morcinka. Wydawnictwo projektu Lucyny Wylon w formacie 215 x 205 mm liczy 60 stron. Okładka została sklejona z dwóch kolorów papierów barwionych w masie – zielonego na zewnątrz i czerwonego wewnątrz, co nawiązuje do jednej z serii obrazów Irminy Staś, prezentowanych na bielskiej wystawie, „Chlorofil i krew”. Środek wydrukowany jest na wysokiej jakości papierze ekologicznym Munken Polar.

Czytaj więcej o wystawie >>

Kup katalog w naszym sklepie >>