Rzeźba – rodzaj żeński

Aktualne

Spotkanie z Michaliną Bigaj i Darią Malicką, artystkami biorącymi udział w wystawie „Kunszt IV. Kolekcja orońska”

Proces rzeźbiarski wymaga determinacji w zmaganiu się z materią i przestrzenią oraz użycia siły fizycznej. Z tych powodów rzeźba zakorzeniła się w zbiorowej świadomości jako dyscyplina zarezerwowana dla mężczyzn. Na przekór tej opinii to właśnie polskie rzeźbiarki zdobyły zdumiewającą popularność, a ich nazwiska weszły do kanonu sztuki XX wieku.

Obecna na wystawie „Kunszt IV. Kolekcja orońska” Magdalena Abakanowicz jest jedną z najwyżej cenionych w świecie polskich artystek, a jej międzynarodowa kariera rozpoczęła się już w latach 60. Natalia LL to kluczowa postać dla sztuki feministycznej. Z kolei obiekty Marii Pinińskiej-Bereś należą do uznanego w międzynarodowym obiegu sztuki ruchu W.A.R. = Women Art Revolution.

W jaki sposób młode artystki posługujące się medium rzeźbiarskim kontynuują te i inne tradycje, zapoczątkowane przez polskie awangardzistki? Czy coraz bardziej doskonałe narzędzia, nowe materiały i technologie wykorzystywane w kreowaniu rzeźby wpłynęły na pozycję kobiet w tej dyscyplinie twórczej?

Tak postawione pytania mogą być pretekstem do ogólniejszego wglądu w obecną sytuację rzeźby, związaną m.in. z jedną z podstawowych zasad awangardowych, jaką jest transgresja dzieła sztuki, a także wszechobecną tyranią innowacyjności. Wprowadzony w 1979 roku przez Rossalind Krauss termin „poszerzonego pola rzeźby” zapowiadał tendencję do zacierania się dyscyplin artystycznych i włączenia w obszar rzeźby innych działań przestrzennych.

W spotkaniu udział wezmą Michalina Bigaj i Daria Malicka, artystki, których prace znalazły się w kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, a także na zrealizowanej w Galerii Bielskiej BWA wystawie „Kunszt IV. Kolekcja orońska”.

Dyskusję poprowadzi Ada Piekarska (Galeria Bielska BWA).

Daria Malicka – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, w 2017 roku obroniła doktorat w tej uczelni. Studiowała filozofię na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Stypendystka Ministra Kultury w latach 2010–2011.
Pracuje jako projektantka publikacji, tworzy książki, eseje wizualne, kolaże i found footage, a także instalacje i małe formy przestrzenne. W wielu realizacjach posługuje się esejem wizualnym jako hybrydową strategią narracyjną, splatającą wiele wątków tworzących opowieści. Interesuje ją zagadnienie sprzęgania porządków tekstowych, wizualnych, teoretycznych i praktycznych.

Michalina Bigaj – absolwentka rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Najczęściej poruszanym przez nią tematem wyjściowym jest relacja kultury i natury. W swoich rzeźbach, instalacjach i obiektach stara się badać i obnażać wzajemne wpływy tych dwóch sfer. Interesują ją również interaktywne działania w przestrzeni, których celem jest nawiązanie dialogu z odbiorcą.

 

środa, 6 lutego 2019, godz. 18.00. Wstęp wolny.

______________________________________

W mediach o spotkaniu
katowice.wyborcza.pl >>