„Sebastian Krok. Mentalne Pearl Harbour”. Premiera książki

Aktualne

O malarstwie na karoseriach aut. Spotkanie z artystą oraz twórcami wydawnictwa powstałego z okazji wystawy Sebastiana Kroka w Galerii Bielskiej BWA.

Koncepcję książki opracowali Stach Szabłowski i Sebastian Krok, autorem fotografii z ekspozycji jest Michał Szlaga, projekt graficzny jest dziełem Mateusza Zieleniewskiego i Sebastiena Millota, a nad całością wydawnictwa i jego redakcją czuwał kurator wystawy Stach Szabłowski.
Książka zawiera trzy teksty krytyków i historyków sztuki poświęcone twórczości Sebastiana Kroka w kontekście wystawy „Mentalne Pearl Harbour”: Stach Szabłowski tytułuje swój esej „Road trip do Pearl Harbour”, Marta Lisok „Droga do zatracenia”, a Jagna Domżalska swoją rozmowę z artystą poprzedza sugestywnym tytułem „Czuła demaskacja”. Teksty posiadają dwie wersje językowe: polska i angielską. Tłumaczył na angielski Jarosław Fejdych.

Stach Szabłowski, „Road trip do Pearl Harbour”, fragment tekstu w katalogu:
(…) Karoserie aut artysta wykorzystuje jako powierzchnię niespodziewanych spotkań. Tradycje malarstwa abstrakcyjnego przenikają się z estetyką zakładów lakierniczych, w których rasuje się auta na nielegalne wyścigi. Postaci zaczerpnięte ze stokowych i archiwalnych fotografii zderzają się z bohaterami logotypów znanych sieci handlowych. Przemoc sąsiaduje z emblematami dziecięcej wyobraźni. Artysta opowiada o świecie, w którym modernistyczna zasada „mniej znaczy więcej” przestała obowiązywać. Więcej znaczy po prostu więcej. W tym uniwersum nad sylwetkami wyklętych żołnierzy kołuje statek kosmiczny ze Star Treka, husarz zmienia się w samuraja, a kurier Uber Eats pędzi na rowerze prosto w paszczę smoka z bajki. Gamy kolorów wyglądają, jakby organizowała je logika środków psychoaktywnych, ale Sebastian Krok sugeruje, że przedstawiony na wystawie odmienny stan świadomości nie przejdzie nam, kiedy obudzimy następnego dnia: w Polsce mamy go już na stałe.

„Czuła demaskacja”, fragment rozmowy Jagny Domżalskiej z Sebastianem Krokiem publikowanej w katalogu wystawy:
J.D.: Pearl Harbour też niesie kilka rozbieżnych skojarzeń.
S.K.: Tytuł wziąłem z tekstu rapera Sokoła. Skojarzeniem może być atak wszystkich kotłujących się narracji, patriotyczno-kapitalistyczno-religijnych podlanych sosem z YouTube’a, filmów i gier komputerowych.
J.D.: Czy myślisz, że hasło to jest czytelne dla pokolenia młodych ludzi, młodszych od Ciebie, nawet jeśli pojawiło się w numerze hip-hopowym? Czy może Twoja wystawa adresowana jest do Twojego pokolenia?
S.K.: Myślę, że przekaz jest uniwersalny, wszyscy żyjemy w jednej informacyjnej bańce, z której ja czerpię i w której osadzeni są zarówno moi rówieśnicy, jak i młodzi ludzie. Myślę, że jest to czytelne, bo wszyscy znamy ten termin, który odnosi się do ataku Japonii na Stany Zjednoczone, który kształtuje zbiorową świadomość historyczną, poprzez filmy i mass media.

Marta Lisok, „Droga do zatracenia”, fragment tekstu w katalogu wystawy:
(…) Barwne formy, jakimi operuje Sebastian Krok, kierują jego prace w stronę próby przezwyciężenia apokaliptycznej wizji współczesnej Polski. Schyłek monolitycznej tożsamości narodowej, bronionej od czasów porozbiorowych, spaja się gładko z popkulturową lekkością. Przyspieszona cyrkulacja obrazów bezpiecznie zaciera niewygodne konteksty. Motywy, historie, symbole wirują jak pranie w pralce. Hipnotycznie i malowniczo.
Krok nie rości sobie pretensji do stawiania diagnozy, nie odsłaniania ciemnych stron polskiego dziedzictwa. Jego prace to erupcja nadpobudliwej wyobraźni w dobie ekstazy wizualnej. Głównymi bohaterami wystawy zdają się być same obrazy, przenikające się ze sobą kody pochodzące z różnych rejestrów, potop znaków. Świat „Mentalnego Pearl Harbour” jest zasiedlany przez cierpiących na zaburzenia percepcji związane z przyspieszeniem bodźców w erze ekranów. Presja szybkości wywołana postępem techniki czyni współczesnych. (…)

Wystawa malarstwa Sebastiana Kroka pt. „Mentalne Pearl Harbour” zaistniała dzięki 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017, w którym Sebastian Krok zdobył Grand Prix. Jedną z nagród dla laureata było zaproszenie go do realizacji wystawy indywidualnej najnowszych, niepokazywanych dotąd, prac w Galerii Bielskiej BWA. Pokłosiem projektu jest książka o twórczości Sebastiana Kroka, w sposób szczególny zajmująca się obrazami malowanymi przez artystę na karoseriach samochodów, ilustrowana zdjęciami z ekspozycji w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej, w której centrum znajdowało się zamienione w obraz … auto. Autorem zdjęć jest Michał Szlaga.
Nieprzypadkowo premiera katalogu projektu „Mentalne Pearl Harbour” odbywa się w scenerii wystawy finałowej kolejnej edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019.

Wydawcami książki  są Galeria Bielska BWA w Bielsku-Białej oraz Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie. Nakład 500 egzemplarzy. Wydawnictwo zostało dofinansowane ze środków Funduszu Popierania Twórczości ZAIKS.

Spotkanie i prezentacja książki:
piątek, 20 grudnia 2019, godz. 18.00
Wstęp wolny

Czytaj więcej o wystawie malarstwa Sebastiana Kroka w Galerii Bielskiej BWA „Mentalne Pearl Harbour” >>