Spotkania przy Kolekcji – Aneta Grzeszykowska
Aktualne
O rzeźbie „Franciszka 2022”, cyklu czarnych i białych lalek z filcu oraz wątkach autobiograficznych w twórczości opowie Aneta Grzeszykowska – artystka zajmująca się kwestiami istnienia, przemijania, fizycznością bytu i jego obrazem.
Kuratorka Agata Smalcerz – zapraszająca artystki i artystów do rozmów w cyklu Spotkanie przy Kolekcji – zapyta Anetę Grzeszykowską m.in. o to, jak w 2022 roku miewa się pierwowzór filcowej rzeźby, którą artystka zrealizowała w 2013 roku, nadając jej tytuł „Franciszka 2022”. Rzeźba przedstawia dziewczynkę stojącą na pointach w pozycji frontalnej z rękoma wspartymi na biodrach.
Pracę, inspirowaną dorastaniem i rozwojem córki artystki, można zobaczyć na wystawie prac „Dla Johanne i Anny”, wybranych z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA przez Agatę Smalcerz.
Wystawa „Dla Johanne i Anny”, dedykowana jest pierwszym mieszkankom zabytkowej Willi Sixta, w której jest prezentowana.
Agata Smalcerz, kuratorka wystawy:
Rzeźba z filcu Anety Grzeszykowskiej „Franciszka 2022” (2013) jest jedną z serii sześciu uszytych ręcznie przez artystkę, ukazujących portrety jej córki… w przyszłości. Przedstawia dziewczynkę wyobrażoną sobie przez matkę w kolejnych fazach jej życia, kiedy będzie miała kilka czy kilkanaście lat.
Każda z rzeźb zostanie uzupełniona o aktualną fotografię dziewczynki, gdy osiągnie już dany wiek – w tym przypadku w 2022 roku.
Najnowsze prace Anety Grzeszykowskiej prezentowała w połowie 2022 roku Galeria Raster w Warszawie na wystawie zatytułowanej „Fala”. Widać kontynuację gry artystki z wizerunkiem córki, gry, którą przed laty zainicjowała cyklem lalek. W całej twórczości Anety Grzeszykowskiej mocne są związki z życiem prywatnym artystki, statusem kobiety, córki i matki.
Niespełna 10 lat wcześniej, wystawa indywidualna Anety Grzeszykowskiej w warszawskiej Zachęcie zatytułowana „Śmierć i dziewczyna”, przyniosła jej nagrodę Paszport Polityki w kategorii Sztuki wizualne (2013): „za oryginalne, głębokie i poruszające podejście do egzystencjalnych problemów śmierci, przemijania, kobiecości i pożądania, zaprezentowane na wystawie „Śmierć i dziewczyna” w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta”.
Stach Szabłowski (SZUM, 38/2022):
Grzeszykowska (…) z biegiem czasu jest coraz ciekawsza. Jak bowiem można znudzić się artystką, która zajmuje się kwestiami istnienia, przemijania, napięciem między fizycznością bytu a jego obrazem i jego (samo)świadomością – i raz za razem, projekt za projektem.
Aneta Grzeszykowska – urodzona w Warszawie w 1974 roku. W 1999 roku ukończyła Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Posługuje się głównie fotografią i filmem, kładąc nacisk na ich performatywny wymiar. Motywem przewodnim w jej twórczości jest analiza procesów autokreacji – jednego z fundamentalnych tematów sztuki, ale także podstawowej kwestii dla kondycji dzisiejszego, postmedialnego społeczeństwa.
Artystka brała udział w wielu ważnych wystawach międzynarodowych, jak berlińskie Biennale (2006) i La Triennale w Paryżu (2012), wystawiała również m.in. w New Museum oraz Sculpture Center w Nowym Jorku, Contemporary Art Museum w St. Louis, Folkwang Museum w Essen i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Jej fotografie z cyklu „Mama” prezentowane były na 59. Biennale Sztuki w Wenecji (2022).
Prace artystki znajdują się w prestiżowych zbiorach muzealnych, m.in.: Centre Pompidou w Paryżu, Salomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Fotomuseum Winterthur i Muzeum Sztuki w Łodzi. Współpracuje z warszawską Galerią Raster i nowojorską Lyles & King. Związana z Akademią Sztuki w Szczecinie – Wydział Sztuki Mediów.
Spotkania przy Kolekcji – Aneta Grzeszykowska
Galeria Bielska BWA, Willa Sixta, ul. Adama Mickiewicza 24
sobota, 10 grudnia 2022, godz. 17.00 (wstęp wolny)
prowadzenie spotkania: Agata Smalcerz
Spotkanie będzie transmitowane na Facebooku >>
Zobacz rzeźbę Anety Grzeszykowskiej na stronie Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA. „Franciszka 2022” prezentowana jest także w formie audiodeskrypcji >>
Zobacz rzeźby na stronie Galerii Raster >>
Więcej o artystce na stronie Culture.pl >>