Święto wiosny. Wykład
Aktualne
W Międzynarodowym Dniu Tańca spotkanie poświęcone baletowi Święto Wiosny Igora Strawińskiego i jego wybranym odsłonom.
Balet Święto wiosny Igora Strawińskiego wywołał zdziwienie i oburzenie, odkrywał nowe możliwości, kierował zainteresowanie na praźródła tańca ludowego.
Widowisko odtwarza niezwykłą atmosferę fanatyzmu pogańskiego kultu i barbarzyńską siłę witalną pierwotnych ludzi, związaną z nadejściem wiosny.
Podczas wykładu Aleksandra Skowrońska – tancerka i manadżerka kultury – i Sara Skowrońska – skrzypaczka, muzykolożka – mówią o historii baletu, o choreografii Wacława Niżyńskiego, realizacji Piny Bausch z 1975 roku, a także o pracy Katarzyny Kozyry, zainspirowanej choreografią Niżyńskiego.
Galeria Bielska BWA przygotowuje w 2025 roku wystawę retrospektywną Katarzyny Kozyry wraz z Galerie Vytvarneho Umeni w Ostrawie. Podczas wykładu przypominamy jedną z jej najgłośniejszych prac – siedmiokanałową instalację wideo pt. „Święto wiosny”.
Aleksandra Skowrońska – tancerka, pedagożka tańca klasycznego i historii baletu, menadżerka kultury, dyrektorka projektu Tydzień Tańca.
Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu. Swoją edukację kontynuowała w kraju i za granicą. Posiada doświadczenie sceniczne, związana z Operą Śląską, Operą Wrocławską i Operą Narodową. W latach 2005–2019 prowadziła Studio Baletowe Entrée w Bielsku-Białej.
Jest organizatorką konferencji, prelegentką, współpracującą z wieloma ośrodkami kultury w Polsce i na świecie.
Jest twórczynią projektu Tydzień Tańca, który od 2008 koordynowała jako autorka programu merytorycznego, będąc również twórczynią choreografii spektakli i wydarzeń związanych z projektem.
Sara Skowrońska – absolwentka klasy skrzypiec mgr Adama Wójcika w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki I i II stopnia w Bielsku-Białej i Muzykologii na Wydziale Nauk Historycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Równolegle z edukacją muzyczną rozwijała się prywatnie na płaszczyźnie tańca klasycznego, uczęszczając do Studia Baletowego Entrée w Bielsku-Białej, gdzie uczyła się tańca klasycznego, historii tańca oraz podstaw tańca współczesnego. Z wykształcenia skrzypaczka i muzykolog.
Od 2023 roku adiunkt studiów licencjackich na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, gdzie nadal kontynuuje wybrany kierunek na studiach magisterskich.
Uczestniczka 15. Konferencji Polskiego Forum Choreologicznego w Olsztynie, gdzie przedstawiła przewodnie zagadnienie dysertacji licencjackiej noszącej tytuł Orchésographie Thointa Arbeau w kontekście kultury tańca w renesansowej Europie.
Redaktor Kwartalnika Młodych Muzykologów, wiceprzewodnicząca Koła Naukowego Studentów Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, członek Polskiego Forum Choreologicznego.