Nowy projekt twórcy językowego kodu Vinylogos inspirowany poematem Słowackiego. Wystawa tylko do niedzieli 24 marca.
Wystawa prezentuje niezwykłe obiekty, które można zaliczyć zarówno do malarstwa, jak i rzeźby, a ich warstwa wizualna, atrakcyjna i kolorowa, jest tylko zewnętrzną powłoką matematycznych wyliczeń, kodu zastosowanego przez artystę programującego dzieło i realizującego je materialnie. Prace z serii „Vinylowce” powstają od kilkunastu lat, a najnowszy projekt artysty, który w Bielsku-Białej został zaprezentowany po raz pierwszy, to „Genezis z Ducha”, oparty na poemacie Juliusza Słowackiego.
Jacek Sosnowski:
„Genezis z Ducha” Juliusza Słowackiego w założeniach było dziełem totalnym, które miało opisywać powstanie wszechświata i zasady nim kierujące. Jak każde tego rodzaju zamierzenie, osiąga swój cel tylko częściowo. Adam Jastrzębski, podejmując się zadania przełożenia poematu Słowackiego na własny język vinylogos, daje „Genezis z Ducha” przestrzeń, w której może się ono spełnić. Wyrafinowany logicznie i artystycznie świat vinylowców (obiektów, które powstają przy użyciu języka vinylogos) staje się miejscem, w którym każdy fragment szalonego tekstu może znaleźć swoje znaczenie. Artysta krok po kroku odtwarza kosmogonię Słowackiego w tym – zamkniętym w sztuce – uniwersum vinylowych organizmów, pozwalając się temu światu naprawdę stać. Nie kontynuuje jednak dzieła Słowackiego, lecz inkorporuje je w kosmogonię własnej twórczości, nadając „Genezis z Ducha” status eposu. Wystawa „Genezis z Ducha” staje się tym samym muzeum ewolucji vinylowców, dokumentując jednocześnie rozwój świata opisanego w poemacie Słowackiego. Kolejne prace-eksponaty, jak skamieliny sprzed milionów i tysięcy lat, patrzą na nas tekstem Słowackiego. Czy odczytamy z nich treść poematu? Zapewne nie, ale możemy być świadkami powstawania świata, który zrodził się z połączenia pragnień dwóch artystów – stworzenia dzieła totalnego.
Adam Jastrzębski:
Tajemnica wcielenia słowa w ciało pozostaje najważniejszą zagadką nauk przyrodniczych, a wszystkie inne problemy naukowe dają się interpretować jako jej zagadnienia cząstkowe. Genetyka, cybernetyka, czy fizyka kwantowa to dziedziny, które w XX w. na nowo odkryły dla siebie zagadkę wcielenia. W tym samym obszarze funkcjonuje projekt artystyczny Vinylogos, który towarzyszy mi już od ponad dekady. Sztuczny język zarządzający zbiorami elementów służy do tworzenia planów budowy quasimalarskich obiektów – Vinylowców. Jest on bytem podatnym na zawirusowanie, lub mutacje, pozwalającym opowiadać o fenomenie życia za pomocą pojęć zaczerpniętych z teorii informacji. Jest też zdolny do translacji i chociaż sam w sobie stanowi dosyć surową aparaturę matematyczną, to w konfrontacji z formotwórczym tekstem Słowackiego okazuje się zaskakująco wydajny.
Kurator wystawy - Jacek Sosnowski.
Adam Jastrzębski – urodzony w 1980 roku w Płocku. Absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Doktorant na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (2019). Znany jako Adam-X (realizacje w latach 2003–2008) oraz Ixi Color (od 2008). W latach 2003–2008 aktywnie działał jako twórca murali oraz vlepek. Od 2008 roku zrealizował w przestrzeni publicznej wiele projektów o charakterze efemerycznych interwencji, często połączonych z performansem. Twórca autonomicznego języka sztuki, którego zasady nazywane są Vinylogosem i które prowadzą do tworzenia Vinylowców – malarskich instalacji powstałych z folii samoprzylepnej, wycinanej i łączonej zgodnie z zasadami kodu językowego Vinylogos.
Pierwsza indywidualna wystawa Adama-X zatytułowana „Implant” odbyła się w 2004 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (w 2005 roku swoją kolejną realizację pt. „Implant” Adam-X stworzył we wnętrzach Galerii Bielskiej BWA), od tej pory artysta systematycznie wystawia swoje prace w galeriach i instytucjach kulturalnych w kraju i za granicą. Jego dzieła znajdują się w kolekcjach m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowym we Wrocławiu oraz Fundacji Sztuki Polskiej ING. Artysta realizuje także prace wideo, zajmuje się fotografią, interesuje go net art oraz performans; przez wiele lat aktywnie uczestniczył w działaniach warszawskiej sceny street art. Od ponad dwóch lat tworzy projekty w obszarze relacji międzygatunkowych, których uczestnikami są m.in. gibony, oraz wrony siwe.
Mieszka i pracuje w Warszawie.
Na wystawie prace prezentowane są w kolejności odpowiadającej chronologii zjawisk
powstawania wszechświata w wizji Juliusza Słowackiego.
Zjawiska, opisane w poemacie „Genezis z Ducha”, artysta przełożył twórczo na własny język Vinylogos:
1. „Rozbłysk sił magnetyczno-attrakcyjnych”
2. „Anioł złoty uchwycił jedną garść globów”
3. „Pierwsze prawo zależności”
4. „Tajemnice Starego Oceanu”
5. „Pierwsza barwa”
6. „Arka”
7. „Stworzenie człowieka”
8. „Tajemnice przedludzkiej pracy (Stworzenie człowieka)”
9. „Genezis z Ducha” w przekładzie na Vinylogos
Więcej o Adamie Jastrzębskim i jego projektach:
http://ixicolor.net/
https://vinylowiec.tumblr.com/
https://www.instagram.com/ixicolor/
https://www.facebook.com/ixicolor
Artysta związany jest z galerią Propaganda w Warszawie >>
Czas trwania wystawy: 22 lutego - 24 marca 2019 roku.
Wernisaż: piątek, 22 lutego 2019 roku, godz. 18.00
W mediach o wystawie:
YouTube, Nowe Studio, Adam jastrzębski "Genezis z Ducha". Realizacja: Marcin Szendoł, kwiecień 2019, 6'33" >>
YouTube, Realizacja: Marcin Szendoł, Nowe Studio, "Adam Jastrzębski - Genezis z Ducha". Wykłady podczas finisażu wystawy, kwiecień 2019, 34'22" >>
O wystawach Adama Jastrzębskiego, Dariusza Mląckiego i Agaty Ruman z Agatą Smalcerz, dyrektor Galerii Bielskiej BWA, rozmawia Marianna Dufek, program Z kulturą…, TVP 3 Katowice, 2.03.2019, 19.10 (od 0.54’ do 6’14’’) >>
Łukasz Karkoszka, "Przedmioty - obrazy, obiekty malarskie i prace - cienie", Gazeta Wyborcza. Co jest grane. Katowice, Bielsko-Biała, 15.03-21.03, str. 12 (pdf >>)
(m), "Vinylygos i Vinylowce, czyli...Słowacki wizualnie", Kronika Beskidzka, 28 II 2019, str. 25 (pdf>>)