Andrzej Ziółkowski – Street Photography

Niewielka prezentacja fotografii skupiających się na świeckich aspektach ludzkiej egzystencji mieszkańców Azji Południowo-Wschodniej, dopełnia wystawę tego samego autora prezentowaną równolegle w dolnej sali Galerii Bielskiej BWA.

„Żyjemy w świecie multiplikowanych obrazów. I odkąd telefony zaczęły pełnić funkcje aparatów fotograficznych sami tworzymy je na masową skalę. Niespotykany wcześniej rozwój turystyki spowodował, że ciężko nas zadziwić jakąkolwiek odmiennością kulturową czy przyrodniczą. Na wyciągnięcie ręki mamy dostępne za stosunkowo niewielkie kwoty wyprawy w egzotyczne rejony świata. A jeśli z jakichś powodów nie możemy się na nie zdecydować, Internet oferuje setki, jeśli nie tysiące filmów, dzięki którym możemy się poczuć, jakbyśmy byli w Jakucji, Peru czy na południowych krańcach Afryki. Świat z całym jego bogactwem mamy dziś na wyciągnięcie ręki.

Ciężko w takich warunkach opowiedzieć czy pokazać coś spektakularnego, co przebije się wśród niezliczonej ilości zdań i zdjęć. Jednak niektórym się to udaje.

Album zdjęć Andrzeja Ziółkowskiego „The Inward moment. Człowiek wobec sacrum” to zachwycająca kompozycja zdjęć oprowadzająca nas po duchowych doświadczeniach mieszkańców Azji południowo–wschodniej.

Andrzej Ziółkowski urodzony w Gdyni z wykształcenia jest inżynierem elektronikiem. Od wielu lat prowadzi życie nomady. W 1986 roku wraz z rodziną przeprowadził się do Niemiec, a kilka lat potem otrzymał kontrakt w Singapurze w biurze projektowym francuskiego koncernu Thomson. Singapur to miasto – państwo jest jedyne w swoim rodzaju. Stanowi wieloetniczny i wieloreligijny tygiel skupiając wszystko, co najbardziej barwne i piękne w tym regionie Azji.

Jak z uzdolnionego fotografa amatora upamiętniającego rodzinne wyprawy Andrzej Ziółkowski stał się autorem albumu o wybitnych walorach artystycznych i fotograficznych docenionego wieloma wernisażami, wystawami i wywiadami?

Jak sięgnę pamięcią, lubiłem fotografować, ale dopiero spotkanie ze zdjęciami Steva McCurry obudziło we mnie pasję fotograficzną. Jego prace inspirowały mnie i otwierały na nowe obszary fotografii. W 2008 roku miał wystawę w Singapurze zatytułowaną „The Unguarded Moment”. Towarzyszyły jej warsztaty, w których wziąłem udział. Opowiadał o swoich pracach od strony fotograficznej, dzieląc się doświadczeniem, w jakich sytuacjach powstawały poszczególne zdjęcia. To były fascynujące opowieści. Ale też proste cenne rady, jak ta, żeby wyjść poza próg domu i po prostu fotografować nie zaprzątając sobie głowy ustawieniami aparatu, tylko robić na automacie, koncentrując się na kadrze i kompozycji. Nie skończyłem żadnej szkoły fotograficznej, ale uważnie oglądałem tysiące zdjęć uznanych fotografów, słuchałem, co mówią i czytałem ich wypowiedzi.
Jeździłem po Azji i robiłem mnóstwo zdjęć. Aż wreszcie odważyłem się pokazać je fotografowi i fotoreporterowi Tomkowi Sikorze. To wymagało dużej odwagi z mojej strony, bo chociaż przyjaźnimy się od wielu lat, to miałem świadomość, że poddaję się ocenie wybitnego artysty. Stał się on moim mentorem, którego uwag słuchałem w skupieniu. Doskonaliłem swój warsztat metodą „training on the job” – czyli nauką w praktyce. Brałem cenne wskazówki Tomka i w kolejnej wyprawie fotograficznej byłem o nie bogatszy. Album „The Inward Moment” jest dojrzałym debiutem. Cieszę się bardzo, że tak docenionym, ale nie uważam się za fotografa. Jestem podróżnikiem wędrującym z aparatem i próbującym uchwycić momenty intymności duchowej i losy ludzkiej egzystencji. Czy w udany sposób, ocenią odbiorcy.”

Maja Jaszewska [w:] Po prostu żyj. Nr 4, 2021

Czytaj więcej o wystawie „The Inward Moment. Człowiek wobec sacrum” >>

 

Andrzej Ziółkowski – Street Photography
Klubokawiarnia Aquarium, Galeria Bielska BWA
8 kwietnia – 15 maja 2022

Otwarcie wystawy i spotkanie autorskie:

piątek, 8 kwietnia o godz. 19.00

prowadzenie: Tomek Sikora