Empatia, wrażliwość, uważność na krzywdę. Obrazy tworzone pod wpływem emocji wywołanych przez realne problemy cywilizacyjne.
Wystawa obrazów olejnych na płótnie Dominiki Kowyni, artystki zajmującej się malarstwem przedstawiającym, opowiadającej istotne historie, które ją inspirują. Dla artystki ważne jest współistnienie i współodczuwanie.
Kuratorką wystawy jest Joanna Rzepka-Dziedzic.
Joanna Rzepka-Dziedzic:
W 2014 roku w katowickim Rondzie Sztuki Dominika Kowynia otwierała wystawę „Take care”, która zachęcała do uważności względem innych czujących istot. Dziś, poruszane wcześniej tematy, artystka widzi w dużo szerszym kontekście, przez co intensywnie zastanawia się, w jaki sposób oraz przy pomocy jakiego języka mówić o aktualnych problemach, tak aby zachować poczucie sensu.
Zmiany klimatyczne oraz naruszanie dobrostanu innych ludzi, zwierząt i roślin wywołują w nas silne emocje, często wyrażane poprzez tak zwane „święte oburzenie”, które nasz system nerwowy utożsamia z efektywnym działaniem, podczas gdy w rzeczywistości jest ono jego zaprzeczeniem. Nie przekłada się na realne zaangażowanie w zmianę rzeczywistości.
Tymczasem na obrazach Kowyni zobaczymy osoby okazujące troskę zarówno w drobnych gestach, jak i w działaniu na szerszą skalę. Empatia, wrażliwość, uważność na krzywdę idą tu w parze z opieką, aktywizmem i buntem. Tu świata nie zmienia się poprzez dyskusję w mediach społecznościowych czy publiczne manifestacje, lecz w efekcie realnych działań.
Kowynia jednak nie ocenia, nie wartościuje, a jedynie przygląda się i poddaje refleksji skuteczność tych działań.
Na wystawie „Próba cofania” w Galerii Bielskiej BWA, rozwijane są wątki poruszane już wcześniej w pracach prezentowanych w Rondzie Sztuki. W ostatnich latach, w pracowni Kowyni powstało wiele obrazów tworzonych pod wpływem intensywnych emocji związanych z realnymi, aktualnymi problemami. Zauważyć można między innymi nawiązania do ogólnopolskich czy światowych, społecznych wydarzeń z ostatnich lat, jak czarne protesty i strajki klimatyczne. Pojawia się też po raz pierwszy, cykl „Chipko movement” z 2016 roku. Jest to seria obrazów inspirowana fragmentem książki Julii Fiedorczuk „Cyborg w ogrodzie”, których tematem są osoby zaangażowane w ochronę drzew w różnych zakątkach świata. Oglądając ten cykl po czterech latach od jego powstania, zdajemy sobie sprawę, że dziwnym zrządzeniem losu, jest on jeszcze bardziej aktualny, wręcz ilustruje obecny moment naszego przejęcia losami ludzkości.
Co ważne, tym razem w doborze prac na wystawę Kowynia manifestuje silną potrzebę odsunięcia swojej osoby na dalszy plan. Choć często w swoim malarstwie porusza wątki osobiste, to tym razem proponuje nam inną, szerszą narrację. To opowieść o świecie, w którym żyjemy, i w którym nasze obserwacje i jednostkowe istnienia są rodzajem uniwersalnych doświadczeń.
Dominika Kowynia – urodzona w 1978 roku.
Studiowała na katowickiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie od kilkunastu lat pracuje. Interesuje ją styk osobistych doświadczeń z bieżącymi wydarzeniami, najnowszą historią i literaturą.
Zrealizowała wiele wystaw indywidualnych, brała udział w kilkudziesięciu zbiorowych.
W 2012 roku otrzymała stypendium Marszałka Województwa Śląskiego.
Ostatnio swoje prace pokazywała m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, na Warsaw Gallery Weekend 2018 w Warszawie, w Galerii Szarej w Katowicach, Fundacji Stefana Gierowskiego w Warszawie, Galerii Widnej w Krakowie, a także dwukrotnie w finałowej wystawie Biennale Malarstwa Bielska Jesień w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej (2015, 2017). Podczas Bielskiej Jesieni 2017 otrzymała wyróżnieni redakcji pisma „Notes na 6 Tygodni”.
Jej obrazy znajdują się w Kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING, Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA oraz Kolekcji Fundacji Bęc Zmiana. Zajmuje się olejnym malarstwem figuratywnym.
Joanna Rzepka-Dziedzic — artystka, kuratorka, edukatorka. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu oraz Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opawie (Czechy). Stypendystka MKiDN. Jej twórczość artystyczna przenika się z działalnością kuratorską i inicjowaniem przestrzeni kreatywnych sprzyjających współpracy. Wraz z mężem Łukaszem prowadzi w Katowicach Galerię Szarą, niezależną, niekomercyjną instytucję kultury, która od siedemnastu lat jest ważnym miejscem na artystycznej mapie Polski (do 2016 roku galeria funkcjonowała w Cieszynie).
Na zdjęciu Joanna Rzepka-Dziedzic, fot. Joanna Nowicka
Więcej informacji i reprodukcji prac na stronie internetowej artystki >>
Wystawa trwa od 22 maja do 21 czerwca 2020 roku.
Otwarcie wystawy w piątek, 22 maja br. Wystawa trwa do 21 czerwca 2020 roku.
Uwaga! W galerii obowiązuje nowy regulamin zwiedzania wystaw, związany z obowiązującym reżimem sanitarnym.
Informujemy, że w okresie obowiązywania regulaminu zwiedzania na czas pandemii koronawirusa Galeria Bielska BWA czynna jest od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00–18.00.
O galerii w czasie pandemii:
WIZYTÓWKA: GALERIA BIELSKA BWA, czytaj rozmowę Mileny Soporowskiej z Agatą Smalcerz na portalu Goingapp.pl >>
___________________________________________________________________________
O wystawie w mediach:
Janek Owczarek, „Dominika Kowynia, Próba cofania", Magazyn SZUM, 03/2020, str.165 >>
Magazyn "Szum" – „Na dobry początek, 25-30 maja” >>
ASP Katowice / Aktualności 26.05.2020 / „Próba cofania – Dominika Kowynia w Bielskiej BWA” >>
dzieje.pl: Marek Szafrański, „Galeria Bielska BWA znów czynna; otwarto dwie wystawy” >>
beskidzka24.pl: Marcin Płużek,„Bielsko-Biała: Rusza BWA” >>
bielsko.info, 21 maja 2020: „Galeria BWA otwarta już od jutra. Kuratorzy oprowadzą online!” >>