Twórczość Krzysztofa Piętki jest ściśle związana z miejscem, w którym mieszka i tworzy obrazy, a także z historią jego rodziny i najbliższej okolicy – miejscem naznaczonym historią zagłady.
Agata Smalcerz, kuratorka wystawy:
Psychodeliczne malarstwo Krzysztofa Piętki, uproszczone formy i zjadliwe kolory, to następstwo skomplikowanej relacji artysty z miejscem, w którym się wychował, naznaczonym piętnem strasznej historii. To Babice pod Oświęcimiem czyli teren dawnej strefy interesów – Interessengebiet – nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau.
W obrazach, które tworzy artysta, mierząc się z własnymi odczuciami, wciąż powraca temat nieprzepracowanych, wręcz niewyrażalnych traum, jakich doświadczyła jego rodzina od dawna mieszkająca i uprawiająca ziemię we wsi Babice, sąsiadującej z Brzezinką i Oświęcimiem. Sielski pejzaż pól uprawnych, rozciągających się na południe od rzeki Wisły, za wałem przeciwpowodziowym, w połowie XX wieku stał się świadkiem jednej z najstraszliwszych zbrodni w dziejach ludzkości. Mieszkańcy okolicznych terenów zostali wysiedleni, a ich domy i ziemie przejęte przez hitlerowców na potrzeby budowanego tu obozu koncentracyjnego. Powrót po drugiej wojnie światowej do własnych gospodarstw był z jednej strony naturalny, z drugiej – naznaczony piętnem tragedii, która miała tu miejsce. Babcia Krzysztofa Piętki w czasie wojny była dzieckiem i miała niewielką świadomość tego co dzieje się tuż obok (została wysiedlona do pobliskiego Bierunia). Jednak fetor palonych ludzkich ciał był czymś co odczuwało wówczas nawet dziecko. Mocno utrwalone w pamięci odczucie przekazała swojemu wnukowi.
Krzysztof Piętka jako dziecko nie miał świadomości, że mieszka w miejscu, które jest naznaczone historią zagłady. Jego wrażliwość jednak rejestrowała specyficzną grozę przekazu, traumatyczną aurę miejsca i przenosiła ją w podświadomość, która objawiała się w snach. Jako artysta nie tylko uświadomił sobie czym jest to traumatyczne dziedzictwo, ale zaczął zgłębiać temat, co znajduje wyraz w jego malarstwie. Obrazy tworzone z wielką intensywnością i wewnętrznym intuicyjnym imperatywem, kryją w sobie pamięć przeszłości, a jednocześnie są wyrazem współczesności, nieuchronnej dynamiki życia.
Na wystawie „Strefa pracy” w Galerii Bielskiej BWA artysta zaprezentuje najnowsze obrazy olejne, powstałe w latach 2022–2024, w większości bez tytułu, których intensywne barwy i charakterystyczne motywy nadają jego malarstwu indywidualny rozpoznawalny styl.
Krzysztof Piętka – urodził się w 1990 roku w Oświęcimiu. Mieszka i pracuje w Babicach k. Oświęcimia. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach; dyplom w Pracowni malarstwa prof. ASP Andrzeja Tobisa (2017).
Finalista XIII Konkursu Gepperta (BWA, Wrocław, 2020).
Finalista 44. i 43. edycji Biennale Malarstwa Bielska Jesień (Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 2019, 2017). Laureat Nagrody specjalnej 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017 – zakup obrazu do Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA („Pętla”, 2017, olej na płótnie, 120 x 120 cm).
Wyróżniony na IX Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej (Słupsk, 2017). Finalista VI konkursu Nowy Obraz/Nowe Spojrzenie o Nagrodę Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (2017). Laureat Grand Prix II Konkursu Ale Sztuka! Młode Malarstwo Polskie (Gdańsk, 2016). Finalista Ogólnopolskiego Konkursu Malarstwa dla Studentów im. Wojciecha Fangora (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, 2015).
Autor wystaw indywidualnych malarstwa, m.in.: „Żmijowisko”, Galeria Lotna (Warszawa, 2024); „Song of Songs” (z Raulem Meelem), Tallinna Kunstihoone (Estonia, Tallinn, 2024); „Dom” (Galeria Sztuki SZOKART, Poznań, 2024); „Kręgi szaleństwa” (MOS, Gorzów Wielkopolski, 2020); „Powódź” (Galeria Monopol, Warszawa, 2018). Uczestnik wielu wystaw zbiorowych.
Na zdjęciu Krzysztof Piętka, fot. Agata Smalcerz
Czytaj więcej o twórczości Krzysztofa Piętki, zobacz obrazy na stronie artysty >>
Agata Smalcerz – historyczka i krytyczka sztuki, kuratorka wystaw, autorka testów o sztuce współczesnej publikowanych w ogólnopolskich tytułach i wydawnictwach, kieruje Galerią Bielską BWA w Bielsku-Białej od 2004 roku.
Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, ul. 3 Maja 11 (sala dolna)
Krzysztof Piętka – „Strefa pracy”
30 kwietnia – 15 czerwca 2025
kuratorka: Agata Smalcerz
środa, 30 kwietnia 2025: godz. 18.30 – wernisaż,
godz. 19.00 – oprowadzanie kuratorsko-artystyczne po wystawie: oprowadzają Agata Smalcerz i Krzysztof Piętka
Wydarzenia towarzyszące wystawie
sobota, 10 maja 2025
Noc Muzeów – Krzysztof Piętka oprowadza widzów po swojej wystawie.
Zainteresowane osoby zapraszamy w godzinach zwiedzania wystaw (szczegóły oprowadzania oraz godziny otwarcia wystaw w sobotnią Noc Muzeów podamy wkrótce)
15 maja – 12 czerwca 2025
Krzysztof Piętka – „Strefa pracy, strefa wpływu, strefa życia – proces kształtowania własnej tożsamości”
Wykład w scenerii wystawy „Strefa pracy”. Artysta opowie o swojej skomplikowanej relacji z miejscem, w którym żyje. Mowa o wsi Babice nieopodal Oświęcimia, gdzie Krzysztof Piętka mieszka i pracuje. To teren dawnej strefy interesów – Interessengebiet – byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Wykład będzie zilustrowany zdjęciami dokumentalnymi związanymi z procesem zagłady w największym hitlerowskim obozie koncentracyjnym, mapami i zdjęciami ukazującymi współczesność Babic, a także reprodukcjami prac artysty.
Krzysztof Piętka:
Przedstawię proces kształtowania się mojej tożsamości na terenie, który jest naznaczony piętnem mrocznej historii. Opowiem o tym, jak to miejsce wpłynęło na moje postrzeganie świata i jak to się stało, że zostałem malarzem. Na podstawie wybranych obrazów opowiem o moim malarstwie, także o obrazach, które znajdują się na wystawie.
Wykłady planowane są w kolejne czwartki. Czas trwania ok. 60 minut. Wstęp wolny.
Opiekunów grup zorganizowanych i klas szkolnych prosimy o zapisy na wybrany dzień;
kontakt: tel. 33 812 58 61, e.mail: edukacja@galeriabielska.pl
Daty wykładów:
15 maja 2025, godz. 13.00 i 18.00
22 maja 2025, godz. 13.00
29 maja 2025, godz. 13.00
5 czerwca 2025, godz. 13.00
12 czerwca 2025, godz. 13.00
Czytaj więcej o wykładach >>