Dora Hara - MALARSTWO NIEOZNACZONOŚCI

English version
____________________

Fotorelacja z wernisażu >>


Wystawa "Malarstwo nieoznaczoności" prezentuje wielkoformatowe prace malarskie Dory Hary, które artystka nazywa membranami/błonami. Kilkanaście malowanych na jedwabiu monumentalnych realizacji z lat 2014-2017 zawisła w przestrzeni górnej sali wystawowej Galerii Bielskiej BWA; wśród nich także membrana „Insight/Wgląd", za którą Dora Hara otrzymała trzecią nagrodę na IX Międzynarodowym Biennale Tkaniny Artystycznej „Od Lozanny do Pekinu" w 2016 roku w Chinach. Inspiracją tematu były krople spływające po szybie po zmroku w anonimowej miejskiej aglomeracji - gigantycznie przeskalowane krople wody odbijają i pochłaniają okoliczne sztuczne światło, tworząc tęczową abstrakcję.

Na ścianach sali - jako kontrapunkt - artystka zaprezentuje swoje prace malarskie i olejne na płótnie lub papierze.

Tytuł wystawy przywołuje zjawiska niedefiniowalne, związany jest z relatywnością odbioru wartości malarskich. Pojęcie "nieoznaczoności" pochodzi z pojęć fizyki kwantowej.

 

.

 

"Artystka od lat tworzy malarstwo na jedwabiu, które traktuje jak membrany napinane na duże metalowe blejtramy. Maluje farbami wodnymi na cienkim, niezagruntowanym materiale, wykorzystując jego transparentność i uzyskując efekty płynnego przechodzenia kolorów. Na wystawie wiesza lekkie jedwabne płótna, uwolnione z ram, połyskujące lśnieniem jedwabiu, z wielobarwnymi, zdecydowanymi kompozycjami. Wrażliwe na każdy ruch powietrza poddają się ciągłym lekkim zmianom formy".

Agata Smalcerz - kurator wystawy

 

.

 

"Z chwilą instalowania membran w przestrzeni postrzegam je jak autonomiczne zjawiska bezpośrednio afirmujące siłę malarstwa, a nie samego obrazu jako tradycyjnego obiektu. Uprawiany przeze mnie warsztat umożliwia osadzenie wartości malarskich w nowych ramach pojęciowych, na płaszczyźnie fizycznej w przestrzeniach współczesnej architektury, bez sięgania do tradycyjnych blejtramów, czy ram. „Membrany/błony" to pojęcie, które wprowadziłam na potrzebę wyróżnienia malarstwa na jedwabiu, które stanowi interfejs współczesnego malarstwa. (...)
W określeniu membrany, nie bez znaczenia zawarte są asocjacje biologiczne, czy organiczne. Błony w naturze często pełnią rolę strażnika miedzy wnętrzem i zewnętrzem (...).

Ziemia, słońce, księżyc, planety, kamienne kręgi, taniec derwiszy, spotkania, kółko graniaste, polaryzacja, emanacja, tęcza, światło, niebo, horyzont, czy wreszcie komórki, atomy, plazma...
W przywołanych słowach wspólnym mianownikiem jest koło o różnej skali, wartości czy znaczeniu, są to przykładowe implikacje, które mogą nasunąć się w trakcie doświadczania prac prezentowanych na wystawie. Transparentność, nawarstwienie, kontrast, ruch, przenikanie, pojawianie się, zanikanie, to środki wyrazu, które tworzą barwną narrację implozyjnych artefaktów. Zachęcam do odnajdywania własnych interpretacji poprzez osobiste otwieranie się na doznania „nieoznaczonego".

                                                                                                             Dora Hara

 

Dora Hara

 

Dora Hara urodziła się w Gdyni, dorastała nad Zatoką Gdańską, studiowała w Poznaniu, doktorat i habilitację zrobiła na ASP w Łodzi, mieszka na Wybrzeżu i w Warszawie, gdzie ma swoją pracownię, ze swoją sztuką podróżuje po różnych kontynentach. Ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni Orłowie, a następnie Wyższą Szkołę Sztuki Stosowanej w Poznaniu, dyplom pod kierunkiem prof. Wojciech Sadleya obroniła w 2004 roku. Obecnie pracuje jako profesor nadzwyczajny w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie prowadzi pracownie dyplomowe pierwszego i drugiego stopnia oraz pełni funkcję dyrektora Międzywydziałowego Instytutu Nauk o Sztuce. Specjalizuje się w malarstwie na jedwabiu, malarstwie olejnym, wodnym oraz w malarskich instalacjach przestrzennych. Swoje prace pokazywała we Włoszech, Japonii, Chinach, Urugwaju, Meksyku, Francji, USA, Polsce, na Tajwanie... Nagrodzona m.in. trzecim miejscem na IX Międzynarodowym Biennale Tkaniny Artystycznej „Od Lozanny do Pekinu" w 2016 roku w Chinach za pracę „Insight/Wgląd". Uczestniczka wystaw finałowych Biennale Malarstwa Bielska Jesień w Galerii Bielskiej BWA. Jest oficjalnym przedstawicielem w Polsce World Textile Art Organization z siedzibą w USA.

 

Czas trwania wystawy: 11 maja - 22 czerwca 2017 roku.

Więcej prac na stronie internetowej artystki >>

_______________________________________________

12 maja 2017, godz. 11.00-14.00 - INTO COOOLORS - warsztaty malowania techniką wodną - fotorelacja >>    

_______________________________________________

Zapowiedzi w mediach:

"W kręgu kół", Kronika Beskidzka, 1 VI 2017, s. 32 (pdf. >>)

"W BWA: koła i synagoga", Magazyn Samorządowy, 26.05.2017, s.16 (pdf. >>)

Malarstwo nieoznaczoności w bielskiej BWA, portal Śląskie jest trendy, publikacja: 5.05.2017 >>

Malarstwo nieoznaczoności, Radio Katowice, publikacja: 11.05.2017 >>

69 artystów w II etapie
_____________________

Galeria wirtualna na stronie Bielskiej Jesieni >>

Głosowanie internautów >>

>>

Galeria sztuki w Zlinie
Fotorelacja z otwarcia >>

English version

_________________________________

Google Open Gallery >>

>>

BLUE MONDAY - mural na ścianie kamienicy przy ul. A. Mickiewicza 3 

>>

Fotorelacje na Google Open Gallery  >>

>>

Międzynarodowe rezydencje artystyczne

>>

   Znajdź nas
   na Facebooku

 

   #galeriabielska 

>>