Dary, romanse, podwójne wiązania. O kontrekonomiach sztuki
Aktualne
Wykład Natalii Sielewicz towarzyszący 12. Wystawie Kuratorskiej Bielskiej Jesieni „Don’t hate the
player, hate the game”.
Czy w spolaryzowanym i neoliberalnym polu sztuki rzeczywiście wszystko podlega utowarowieniu? Czy istnieje miejsce na akty bezinteresowności i poświęcenia, które nie nosiłyby znamion autoeksploatacji w imię kapitału symbolicznego? Czy uległość możemy potraktować jako test własnej suwerenności: wobec rodzica, dziecka, kochanka, zwierzchnika i szerzej, systemu, który narzuca nam zasady gry? Na te i inne pytania Natalia Sielewicz będzie poszukiwała odpowiedzi podczas swojego wykładu.
Punktem wyjścia dla prelegentki będzie ikonograficzny motyw caritas romana zastosowany w XV-wiecznym ilustrowanym manuskrypcie towarzyszącym traktatowi „O słynnych kobietach” Giovanniego Boccaccia.
Natalia Sielewicz:
Postać siedząca w centrum kompozycji to młoda dziewczyna, która karmi piersią swoją matkę w celi więziennej. Prawa dłoń dziewczyny spoczywa na ramieniu matki, a lewa podtrzymuje pierś. Matka klęczy na ziemi w uniżeniu ze skrzyżowanymi ramionami i łapczywie przyjmuje dar mleka. Pomimo kontrowersyjnego podtekstu, powyższa scena to ikonografia charakterystyczna dla transgresyjnej intymności znanej w kulturze wizualnej jako caritas romana. Badaczka Jutta Gisela Sperling w studium tychże toposów przywołuje liczne ikonografie i dwie historyczne anegdoty leżące u podstaw alegorii caritas romana: córka „odpłacająca” matce za dar pożywienia własnym mlekiem, co jako nadrzędny akt poświęcenia i miłości bliźniego skłania władzę do uwolnienia matki, oraz druga historia, częściej powielana na przestrzeni wieków w kulturze, to Pero ratująca swojego ojca, Cymona, przed głodem i podobnym wyrokiem śmierci.
Rzekomo perwersyjna ikonografia rzymskiego miłosierdzia będzie dla mnie punktem wyjścia do przemyślenia relacji władzy w polu sztuki.
Natalia Sielewicz – historyczka sztuki, kuratorka w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
W swoich wystawach i esejach porusza zagadnienia feminizmu, kultury, afektu, biopolityki i technologii.
Kuratorka wystaw: Fedir Tetyanych. The Neverending Eye (2022); Opowieści okrutne. Aleksandra Waliszewska i Symbolizm Wschodu i Północy (2022, wspólnie z Alison M. Gingeras); Agnieszka Polska. Plan Tysiącletni (2021); Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie (2019); Chuliganki (2017); Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Intymność jako tekst (2017); Chleb i Róże. Artyści wobec podziałów klasowych (2015, z Łukaszem Rondudą); Ustawienia Prywatności (2014).
Kuratorka licznych debat, performansów i przeglądów filmowych, autorka tekstów.
Więcej o wystawie, tekst kuratorski, film, fotorelacje >>
Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, ul. 3 Maja 11
12. Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni 2024 „Don’t hate the player, hate the game”
Natalia Sielewicz – „Dary, romanse, podwójne wiązania. O kontrekonomiach sztuki”
piątek, 13 grudnia 2024, godz. 17.00
wykład (wstęp wolny)