Don’t hate the player, hate the game

12. Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni jest głosem w dyskusji o najnowszym polskim malarstwie w kontekście siły i wpływów rynku na charakter twórczości malarskiej.

Wystawa, wedle projektu kuratorów Janka Owczarka i Piotra Polichta, nosi tytuł „Don’t hate the player, hate the game”. Prezentując prace zaproszonych do wystawy artystów, kuratorzy wzbogacili jej przesłanie o kontekst rynkowy, uznając, iż ignorowanie rynku sztuki zawęża perspektywę, zubażając tym samym odbiór samego  malarstwa i jego krytycznego potencjału.

Janek Owczarek i Piotr Policht o koncepcji wystawy:
Wychodząc od zaznaczenia kontekstu, w którym charakter aktualnej twórczości malarskiej określają w znacznej mierze siły rynkowe, chcemy równocześnie zaprezentować prace, które same problematyzują na różne sposoby późnokapitalistyczną rzeczywistość czy też opowiadają o szeroko pojętym fetyszyzmie towarowym w sposób osiągalny tylko dla tego medium.

Jest to 12. z kolei prezentacja w cyklu wystaw kuratorskich dopełniających ideę Biennale Malarstwa Bielska Jesień. Organizując co dwa lata konkurs dla kuratorów, na przemian z konkursem dla artystów, Galeria Bielska BWA stara się zaprezentować wszystko, co najciekawsze i najistotniejsze w polskim malarstwie współczesnym.
Wystawa „Don’t hate the player, hate the game”, wedle zwycięskiego scenariusza Jana Owczarka i Piotra Polichta, będzie trwała od 8 listopada 2024 do 5 stycznia 2025 roku.
Projekt scenografii i identyfikacji wizualnej wystawy: Kuba Maria Mazurkiewicz.

W wystawie uczestniczą:
Zuzanna Bartoszek, Tymek Borowski, Patrycja Cichosz, Jagoda Czarnowska, Veronika Ivashkevich, Wiktoria Kieniksman, Józef Kluza, Marian Kopf, Tomasz Kręcicki, Norman Leto, Ant Łakomsk, Cyryl Polaczek, Mariola Przyjemska, Łukasz Radziszewski, Agata Słowak, Paweł Susid, Michał Żytniak.

Janek Owczarek (ur. 1990) – historyk i krytyk sztuki, kurator. Współpracuje z magazynem „Szum”. Publikował w „Dwutygodniku”, „Obiegu” oraz „Kontakcie”. Pracuje jako kurator w Muzeum Literatury w Warszawie.
Piotr Policht (ur. 1992) – historyk i krytyk sztuki, kurator. Związany z portalem „Culture.pl” (Instytut Adama Mickiewicza), gdzie pisze o sztukach wizualnych, redaktor magazynu „Szum” i pracownik Muzeum Literatury w Warszawie.

Wydarzenia towarzyszące (grudzień 2024 – styczeń 2025)

Oprowadzanie po wystawie w języku angielskim
środa, 11 grudnia 2024, godz. 17.00, wstęp wolny
oprowadza Paulina Darłak, edukatorka Galerii Bielskiej BWA
czytaj więcej o oprowadzaniach >>

Wykład Natalii Sielewicz – „Dary, romanse, podwójne wiązania. O kontrekonomiach sztuki”
piątek, 13 grudnia 2024, godz. 17.00, wstęp wolny
XV-wieczny iluminowany manuskrypt towarzyszący traktatowi Giovanniego Boccaccio „O słynnych kobietach” – rzekomo perwersyjna ikonografia rzymskiego miłosierdzia – stał się dla autorki punktem wyjścia do przemyślenia relacji władzy w polu sztuki.
czytaj więcej o wykładzie i prelegentce >>

Oprowadzanie po wystawie w języku ukraińskim:
niedziela, 15 grudnia 2024, godz. 16.00, wstęp wolny
– wtorek, 17 grudnia 2024, godz. 16.30, wstęp wolny
oprowadza Julia Ogińska, edukatorka Galerii Bielskiej BWA
Czytaj więcej >>

Kto da więcej? Warsztaty dla młodzieży
środa, 18 grudnia 2024, godz. 17.00, wstęp wolny
Warsztaty dla młodzieży, których tematem jest wartość dzieła sztuki. Uczestnicy spróbują odpowiedzieć na pytania m.in. o to, jak ustalana jest wartość ekonomiczna dzieła oraz czym jest ekonomia daru.
prowadzi Ala Gocka, edukatorka Galerii Bielskiej BWA.
Czytaj więcej o warsztatach >>

Filozoficzne oprowadzanie po wystawie
piątek, 3 stycznia 2025, godz. 17.00, wstęp wolny
oprowadza Jarosław Hess, filozof
Czytaj więcej >>

Nie ma miękkiej gry
sobota, 4 stycznia 2025, godz. 13.00, wstęp wolny
Finisażowe spotkanie i dyskusja z udziałem kuratorów wystawy – Piotra Polichta i Janka Owczarka; Katarzyny Wąs – doradczyni w zakupach dzieł sztuki oraz tworzenia kolekcji, a także krytyczki sztuki Agaty Pyzik oraz zaproszonych gości i widzów.

Wydarzenia towarzyszące wystawie (listopad):

sobota, 9 listopada 2024, godz. 13.00, wstęp wolny
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie.
Oprowadzają Janek Owczarek, Piotr Policht

niedziela, 17 listopada 2024, godz. 12.30
Oprowadzanie po wystawie dla rodzin z dziećmi
Oprowadzają Ala Gocka i Karolina Zięba, edukatorki Galerii Bielskiej BWA

czwartek, 21 listopada 2024, godz. 17.00
Niebieski chleb – warsztaty piekarskie z Łukaszem Radziszewskim
Warsztaty kulinarno-artystyczne, podczas których dowiemy się jak samodzielnie wytwarzać chleb. W trakcie szkolenia artysta ofiaruje osobom uczestniczącym Zakwas chlebowy – zgodnie z ideą ekonomii daru.
Ten sam Zakwas jest przekazywany od co najmniej kilku pokoleń przez podlaskie gospodynie, a dzięki działaniom artysty trafia do kolejnych domów i ośrodków kultury. Podczas warsztatów, dzięki dodaniu naturalnego barwnika, będzie można wykonać niebieski chleb.
Warsztaty prowadzi Łukasz Radziszewski, artysta wizualny.
Na warsztaty wstęp wolny. Ilość miejsc ograniczona, obowiązują zapisy: info@galeriabielska.pl

Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, ul. 3 Maja 11, sala górna, sala dolna
8 listopada 2024 – 5 stycznia 2025 (wstęp na wystawę bezpłatny)
„Don’t hate the player, hate the game”
12. Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni 2024
kuratorzy: Janek Owczarek, Piotr Policht
wernisaż: piątek, 8 listopada 2024, godz. 18.00, wstęp wolny

Czytaj więcej o rozstrzygnięciu konkursu >>
Czytaj więcej o wystawach kuratorskich Bielskiej Jesieni>>

W mediach o wystawie:

Weronika Wojda, Był, jest i będzie towarem. Don’t hate the player, hate the game. Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni 2024, kuratorzy: Janek Owczarek i Piotr Policht, Dwutygodnik.com 11/2024, wyd. 400 >>

Anna Theiss, Bielska Jesień 2024 bada współczesne wyzwania stojące przed malarstwem (Don’t hate the player, hate the game), Voque.pl, Sztuka, 07.12.2024 >>

Aleksander Kmak,
Don't hate the player, hate the game w Galerii Bielskiej BWA, Sztuki wizualne, culture.pl, opublikowany: 12 grudnia 2024 >>

Wiktoria Kozioł, Don't hate the player, hate the game w Galerii Bielskiej BWA, Sztuka, mintmagazine.pl, opublikowany: 12 grudnia 2024 >>

Tekst kuratorski – do pobrania

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

Sponsorzy

Partnerzy medialni

Partner