Kunszt IV. Oprowadzanie kuratorskie i wernisaż

Aktualne

Przed wernisażem kuratorka Eulalia Domanowska oprowadzi po wystawie. Relacja filmowa z prezentacji wystawy „Kunszt” w Muzeum Narodowym w Rydze.

Sztuka wysokich lotów, mistrzostwo realizacji, artyzm – kunszt jednym słowem. Z pewnością określenia te, okraszone ciekawymi opowieściami o artystach i procesie twórczym, często będą padać z ust kuratorki Eulalii Domanowskiej podczas oprowadzania po ekspozycji, które poprzedzi wtorkowy wernisaż wystawy rzeźby. Magdalena Abakanowicz, Wojciech Fangor, Władysław Hasior, Jerzy Jarnuszkiewicz, Natalia Lach-Lachowicz, duet Kijewski/Kocur i inni artyści – to ich rzeźby, obiekty, instalacje i filmy wideo będą zachwycać w bielskiej galerii do 17 lutego br. Zwiedzanie wystawy z kuratorką w roli przewodnika rozpocznie się  we wtorek, 15 stycznia o godz. 17.00 (wernisaż o 18.00).

Tytuł wystawy „Kunszt IV. Kolekcja orońska” pochodzi od tytułu pracy młodej artystki Darii Malickiej z 2014 roku – „Kunszt” (ang. artistry). Płaskorzeźba (wycięte w drewnie litery) o wymiarach 90 x 230 cm wykonana jest z drewna dębowego i sklejki. Słowo to jest mottem kolejnych prezentacji orońskiej kolekcji, liczącej blisko 2 tys. dzieł artystów różnych generacji, zarówno klasyków XX wieku, jak i młodszych twórców.

W dniu wernisażu rozpocznie się także projekcja filmu, relacjonującego wystawę „Kunszt. 100 lat polskiej rzeźby”, prezentowanej w 2018 roku w Muzeum Sztuki Bourse w Rydze, będącego częścią Muzeum Narodowego Łotwy. W kilkunastominutowym filmie, zrealizowanym przez Różę Fabjanowską, ze zdjęciami Sławomira Malcharka, narratorką jest Eulalia Domanowska. To ciekawa opowieść znawczyni sztuki o dziełach polskich artystów różnych generacji, stanowiących reprezentatywny zbiór polskiej rzeźby XX wieku oraz rzeźby współczesnej.
W dniu wernisażu można będzie także nabyć 172-stronicową, bogato ilustrowaną książkę z tekstami w językach polskim i angielskim pt. „Kunszt. 100 lat polskiej rzeźby”. Publikacja prezentująca orońską kolekcję rzeźby, wydana została w związku z wystawą w Muzeum Sztuki w Rydze. O zbiorach Centrum Rzeźby Polskiej piszą: Tamara Książek – przybliża ich historię i początki tworzenia, Dorota Grubba-Thiede – przeprowadza analizę kolekcji, zaś Eulalia Domanowska pisze o potrzebie i strategiach kolekcjonowania w Centrum Rzeźby Polskiej. Reprodukowane prace opatrzone są krótkimi komentarzami autorstwa Anny Podsiadły (cena 60 zł).

 
Eulalia Domanowska – historyczka, krytyczka sztuki, kuratorka wystaw, plenerów artystycznych i projektów międzynarodowych, dyrektorka  Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
W latach 1979–1984 studia z zakresu historii sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytecie Warszawskim, dyplom 1986. Od 2002 do 2006 roku studia z zakresu języka szwedzkiego, sztuki szwedzkiej, muzeologii, etnologii oraz sztuki gender na Uniwersytecie w Umeå w Szwecji. W latach 1986–1990 pracowała w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki i w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Autorka wielu publikacji poświęconych zagadnieniom sztuki współczesnej. Doktorat na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie z zakresu zarządzania instalacjami rzeźbiarskimi w przestrzeni publicznej w Polsce w ciągu ostatnich 25 lat.

Czytaj o wystawie  „Kunszt IV. Kolekcja orońska” >>