Spotkania przy Kolekcji – Grzegorz Kozera

Aktualne

Rozmowa o „Kole fortuny” – abstrakcyjnym obrazie w tęczowych barwach, ukazanym na wystawie „Dla Johanne i Anny”, a także o malarstwie i wrażliwości twórcy.

Nieprzypadkowo obraz Grzegorza Kozery znalazł się na wystawie prac z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA pt. „Dla Johanne i Anny”, prezentowanej w zabytkowej Willi Sixta. Kuratorka Agata Smalcerz zadedykowała wystawę dwóm kobietom uwięzionym w gorsecie XIX-wiecznych społecznych ról żony i matki. Mowa o pierwszych mieszkankach Willi Sixta, kobietach niespełnionych, żonach zmarłego bezpotomnie Teodora Sixta, pierwszego właściciela imponującej willi, która obecnie znajduje się w gestii galerii. Wybierając na wystawę prace, kuratorka pragnęła poprzez dzieła i ich zestawienie ukazać współczesną perspektywę postrzegania roli kobiety, z jej poczuciem własnej wartości, świadomości swoich praw, dążeniem do niezależności. Przedstawiła także obrazy, w których zawarta jest tęsknota i melancholia związana z upływem czasu i poczuciem nieuchronności przemijania.
Obraz Grzegorza Kozery pt. „Koło fortuny” Agata Smalcerz usytuowała w sali rautowej willi, pomiędzy obrazami Irminy Staś („Organizm”) oraz Martyny Czech ( „Ex 1”). W Przewodniku po wystawie zatytułowała ten fragment wystawy „Sala 4: Róża. Cierpienie. Marzenia”.

Agata Smalcerz, kuratorka wystawy „Dla Johanne i Anny” w Przewodniku po wystawie:
„Koło fortuny” Grzegorza Kozery wskazuje na zmienne koleje losu, których doświadczamy za życia. Fortuna, rzymska bogini kierująca ludzkim życiem, była bóstwem zarówno szczęścia, jak i nieszczęścia. „Fortuna kołem się toczy” to powiedzenie, które dobrze oddaje charakter zmienności losu, jednocześnie przywołując jeden z atrybutów bogini – koło. Innym był róg obfitości, a sama bogini często przedstawiana była z zawiązanymi oczami – jak bogini sprawiedliwości. Do określenia tego nawiązuje też tytuł znanego telewizyjnego teleturnieju, w którym szczęście lub pech zależne są od położenia poszczególnych części kręcącego się koła. Jak potoczyłyby się losy Teodora Sixta i jego żon, gdyby Fortuna nie poskąpiła im tego, czego najbardziej pragnęli?
Forma, która wypełnia przestrzeń obrazu Grzegorza Kozery, ma organiczny charakter, przypomina koło złożone z sześciu barwnych pól, utworzonych z drobnych plamek, kojarzących się z włoskami.

Obraz Grzegorza Kozery uzyskał wyróżnienie regulaminowe 42. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2015 (wyróżnienie regulaminowe otrzymała także Irmina Staś, zaś Martyna Czech Grand Prix). Artysta wówczas tak pisał o sobie: „W mojej twórczości skoncentrowany jestem z jednej strony na sobie samym, na przeżywaniu zdarzeń mijającego czasu, z drugiej – na fascynacji oglądem drugiego człowieka, przeżywaniem jego obecności”.


Grzegorz KozeraGrzegorz Kozera. Urodzony w 1983 roku w Warszawie. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom z wyróżnieniem rektorskim w Pracowni Przestrzeni Malarskiej prof. Leona Tarasewicza i dr. Pawła Susida na Wydziale Nowych Mediów i Scenografii (2011). Ukończył także Wydział Historii Sztuki na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (2008). Stypendysta Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy (2014, 2016). Uczestnik programu Erasmus (Universidad de Granada, Hiszpania, 2008/2009). W latach 2017–2020 roku studia doktoranckie na ASP w Krakowie w pracowni prof. Grzegorza Sztwiertni. Od 2020 roku pracuje na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP w Pracowni Struktur Wizualnych prowadzonej przez prof. Jana Mioduszewskiego. Laureat III nagrody i wyróżnienia pisma „EXIT. Nowa Sztuka w Polsce” w XXI Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych Promocje, Galeria Sztuki, Legnica (2011).
Jako środków wyrazu artysta używa równolegle klasycznych technik malarskich oraz kolażu.
Na zdjęciu: Grzegorz Kozera, fot. Grzegorz Bednarski

Więcej na stronie internetowej artysty >>
Zobacz na Facebooku >>
Czytaj o artyście w Culture.pl >>

Galeria Bielska BWA, Willa Sixta, Bielsko-Biała, ul. Adama Mickiewicza 24
Spotkania przy Kolekcji – Grzegorz Kozera
prowadzenie – Agata Smalcerz, kuratorka wystawy „Dla Johanne i Anny”
sobota, 1 lipca 2023, godz. 17.00, wstęp wolny

Spotkanie towarzyszy 3. Marszowi Równości w Bielsku-Białej, który odbywa się w niedzielę, 2 lipca 2023 o godz. 16.00.
Przed marszem, w niedzielę o godz. 14.00, zapraszamy do Willi Sixta na wydarzenie Ogród dumy.

***

Od 2022 roku Agata Smalcerz zaprasza autorki i autorów prezentowanych dzieł do udziału w Spotkaniach przy Kolekcji – rozmów we wnętrzach Willi Sixta, w scenerii wystawy „Dla Johanne i Anny”.

W spotkaniach uczestniczyły dotąd artystki i artyści: w roku 2022: Barbara Konopka, autorka pracy z cyklu „Malavida” pt. „Platon. Mężczyzna – teraz to się leczy” (2007); Karina Czernek, twórczyni „Autoportretu” (2015); Koji Kamoji, autor obrazu z cyklu „Projekt ogrodu” pt. „Rzeka I” (2006); Karolina Jabłońska, której obraz „Grób” (2016) uhonorowany został II nagrodą na 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019; Aneta Grzeszykowska, twórczyni rzeźby z filcu pt. Franciszka 2022 (2013);
w roku 2023: Tamara Berdowska, malarka, autorka abstrakcji geometrycznej pt. „Kompozycja centralna” (2005), Malwina Rzonca, autorka obrazu „Autoportret – Durga” (2008); Paulina Poczęta, autorka pracy „Cera ta” (2008); Ewa Zawadzka, która stworzyła dyptyk w cyklu „Opowieści pejzażu” (2006).

Czytaj o wystawie „Dla Johanne i Anny”, zobacz zdjęcia >>