Spotkania przy Kolekcji – Izabella Gustowska
Aktualne
Tajemnica ukryta w starym kredensie – owianej oniryczną aurą wideoinstalacji „Dzieci dawno już śpią”. Zapraszamy na spotkanie z artystką w scenerii wystawy „Dla Johanne i Anny”.
Izabella Gustowska, autorka wideoinstalacji „Dzieci dawno już śpią”, będzie bohaterką ostatniego Spotkania przy Kolekcji – cyklu rozmów z artystkami i artystami, których dzieła prezentowane są w Willi Sixta na wystawie prac z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA zatytułowanej „Dla Johanne i Anny”. Do willi zaprasza i rozmowy prowadzi kuratorka wystawy Agata Smalcerz.
Wideoinstalacja miała swoją premierę na głośnej wystawie „Kobieta o kobiecie”, którą w 1996 roku Galeria Bielska BWA zainaugurowała cykl swoich wystaw i publikacji poświęconych sztuce kobiet – wówczas także kuratorką wystawy byłą Agata Smalcerz. Na obecnej wystawie „Dla Johanne i Anny”, dedykowanej pierwszym, niezbyt szczęśliwym, mieszkankom willi żyjącym na przełomie XIX i XX wieku, których los i sytuację społeczną kuratorka porównuje ze współczesnym postrzeganiem roli kobiety – już niezależnej i autonomicznej – wideoinstalacja Izabelli Gustowskiej prezentowana jest w sali, w której dzieła kuratorka określiła hasłami: Tajemnica. Zasłona. Siła.
Agata Smalcerz w Przewodniku po wystawie:
„Dzieci dawno już śpią” (1996), to wideoinstalacja Izabelli Gustowskiej, składająca się z ośmiu metalowych form przypominających kokony, umieszczonych wewnątrz starego kredensu. W sześciu największych formach eksponowane są monitory z wyświetlanymi filmami oraz onirycznym dźwiękiem, nadającym niezwykły nastrój całej kompozycji. Odgłosy kojarzące się ze śpiewem wielorybów, towarzyszą filmowym scenom prezentowanym w negatywie, na których widzimy główki dzieci lub też fragmenty jakiejś gry dziecięcej. Wbrew tytułowi pracy, dzieci wcale nie śpią, raczej przypominają duchy, które rozgościły się tu na dobre. Współgra wymowa tego dzieła z historią właściciela willi: oczekiwane przez Teodora Sixta i obie jego żony dzieci pozostały w sferze niespełnionych marzeń.
Izabella Gustowska – artystka intermedialna. Realizuje prace w obszarze różnych mediów, są to: obiekty malarskie, grafika, fotografia, instalacje wideo, wideoperformans, film, kody QR.
Urodzona w Poznaniu, gdzie mieszka i pracuje. Profesor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na Wydziale Komunikacji Multimedialnej.
Do ważnych doświadczeń artystycznych zalicza swój udział w wystawach takich jak: 17. i 19. Biennale International de Sao Paulo (1983, 1987); feministyczną wystawę Kunst Mit Eigen-Sinn (Wiedeń, 1985); XLIII Esposizione internazionale d’arte: la Biennale di Venezia (Wenecja, 1988); Expressiv, Central European Art Since 1960 –Hirshhorn Museum (Waszyngton 1988); Gender Check, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien ( Wiedeń, 2009).
Za ciekawy eksperyment uważa medialną wystawę „Life is a Story” w Muzeum Narodowym w Poznaniu (2007). Za przygodę artystyczną swojego życia uznaje rozbudowany w trzynastu przestrzeniach spektakl multimedialny „SHE-ONA Media Story”, pokazany na 18. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Malta w Starej Rzeźni w Poznaniu (2008) oraz pracę nad filmem „Przypadek Josephine H…” podczas pobytu na Stypendium Kościuszkowskim w Nowym Jorku w 2013 roku, zakończoną filmem pokazywanym m.in. na 14. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty we Wrocławiu (2014) i 11th Annual Big Apple Film Festival w Nowym Jorku, przeglądzie filmowym w Nowym Jorku New Voices, Ancient Echoes; Polish Women In Film w NYC (2014) oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Ostatnia wystawa indywidualna Izabelli Gustowskiej to „Bezwzględne cechy podobieństwa”, prezentowana w 11 przestrzeniach Centrum Kultury Zamek w Poznaniu na przełomie lat 2020 i 2021. Za szczególnie ważne w swojej twórczości artystka uważa trwający 20 minut film „Trucizna” z 2018 roku – utwór profetyczny w wymiarze globalnym, mówiący o nadchodzących trudnych czasach, wystawę „Manifesty Izy G., pokazaną w 2022 roku w Wozowni w Toruniu, a także obiekt interaktywny „…siała Baba mak…” z 2023, który świeci i „śpiewa” w Poznań Visual Park oraz ukończony w maju 2024 film 63’ „Bezwzględne Cechy Podobieństwa” (63’).
Prace artystki znajdują się w znaczących muzeach w kraju i za granicą, m.in. w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, prace graficzne w MOMA w, czy obiekty malarskie w Muzeum Susch w Szwajcarii.
Na zdjęciu: Izabella Gustowska, fot. Adam Draber (cytat z filmu „Nowy Jork i dziewczyna, 2015)
Więcej na stronie artystki >>
Czytaj o Izabelli Gustowskiej w Culture.pl >>
Galeria Bielska BWA, Willa Sixta, Bielsko-Biała, ul. Adama Mickiewicza 24
Spotkania przy Kolekcji – Izabella Gustowska
środa, 4 września 2024, godz. 17.00, Willa Sixta, wstęp wolny
prowadzenie: Agata Smalcerz
Czytaj więcej o wystawie „Dla Johanne i Anny”, zobacz zdjęcia, śledź linki do informacji i relacji filmowych Spotkań przy Kolekcji >>
Zobacz stronę Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA >>
_____________________________________________________________________________
W Spotkaniach przy Kolekcji uczestniczyły dotąd artystki i artyści:
w roku 2022: Barbara Konopka, autorka pracy z cyklu „Malavida” pt. „Platon. Mężczyzna – teraz to się leczy” (2007); Karina Czernek, twórczyni „Autoportretu” (2015); Koji Kamoji, autor obrazu z cyklu „Projekt ogrodu” pt. „Rzeka I” (2006); Karolina Jabłońska, której obraz „Grób” (2016) uhonorowany został II nagrodą na 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019; Aneta Grzeszykowska, twórczyni rzeźby z filcu pt. Franciszka 2022 (2013);
w roku 2023: Tamara Berdowska, malarka, autorka abstrakcji geometrycznej pt. „Kompozycja centralna” (2005), Malwina Rzonca, autorka obrazu „Autoportret – Durga” (2008); Paulina Poczęta, autorka pracy „Cera ta” (2008); Iwa Kruczkowska-Król, autorka obrazu „Yukata i Koi” z cyklu „Opowieści o herbacie” (2010); Ewa Zawadzka, która stworzyła dyptyk w cyklu „Opowieści pejzażu” (2006); Grzegorz Kozera, autor obrazu „Koła fortuny” (2014);
w roku 2024: Małgorzata Markiewicz, twórczyni serii light boxów pt. „Kwiaty” (2004); Martyna Czech, laureatka Grand Prix 42. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2015, autorka nagrodzonego obrazu olejnego „EX 1” (2014); Bartłomiej Jarmoliński, autor obrazu z 2008 roku pt. „Santo Subito – Frida”, wyróżnionego przez jury 39. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2009; Krzysztof Zarębski, autor fotografii „Brukselki” i „Bez tytułu 4”, pionier polskiego performansu.
____________________________________________________________________________________________________________________