Spotkania przy Kolekcji – Malwina Rzonca

Aktualne

Rozmowa z autorką obrazu „Autoportret – Durga”, na którym artystka sportretowała samą siebie jako hinduistyczną boginię dosiadającą tygrysa.

Agata Smalcerz, kuratorka wystawy „Dla Johanne i Anny”, do której wybrała prace z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, zaprasza autorki i autorów prezentowanych dzieł do rozmów we wnętrzach zabytkowej Willi Sixta. To właśnie w komnatach willi trwa wystawa dedykowana jej pierwszym mieszkankom, kolejnym żonom Teodora Sixta. Wystawa tematycznie związana jest z postrzeganiem sytuacji i roli kobiety współcześnie oraz w poprzednich wiekach. Ciekawą ilustracją tematu jest obraz Malwiny Rzoncy z 2008 roku, zatytułowany „Autoportret – Durga”. Obraz otrzymał wyróżnienie regulaminowe oraz wyróżnienie redakcji portalu Artinfo.pl podczas 39. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2009. Artystka zastosowała w nim fluorescencyjne farby i świecące diody (w ciemności płótno emanuje światłem).

Agata Smlcerz, kuratorka wystawy „Dla Johanne i Anny”, w Przewodniku po wystawie:

Współcześnie kobiety mają nieporównywalnie więcej możliwości samorealizacji. Ich równouprawnienie, nie do pomyślenia w XIX wieku, daje im nie tylko prawa wyborcze, prawo współdecydowania o polityce i gospodarce. Zmusza je do konkurowania z mężczyznami, do ciągłej walki i konfrontowania sił. Taką wojowniczką jest „Durga” (2008) Malwiny Rzoncy. Artystka sportretowała samą siebie jako hinduistyczną boginię dosiadającą tygrysa. To uwspółcześniona wersja wizerunku niezwyciężonej w boju wojowniczki, walczącej z demonami. W hinduskich wyobrażeniach Durga występuje jako bogini wieloręka, trzymająca atrybuty, dzięki którym zwyciężyła demona Mahiszasura; w autoportrecie artystka zostawiła sobie tylko kwiat (tulipana, w Indiach jest to kwiat lotosu) i pozę z założoną jedna na drugą nogą oraz wyciągniętą w uspokajającym geście dłonią. Zza postaci wyłania się jasna aura oraz promienie układające się jak mandorla w boskich wizerunkach.

W czasie spotkania wyświetlony będzie film w reżyserii Malwiny Rzoncy pt. „Itihasa”. Film zrealizowany został w technice kolażu found footage. Scenariusz pióra Joanny Pawluśkiewicz powstał na podstawie tekstu „Devi Mahatmya” z ok. V wieku n.e., napisanego w sanskrycie przez mędrca Markandeya. Tytuł filmu „Itihasa” tłumaczy się jako „tak właśnie było” – to zwrot potwierdzający prawdziwość opowiadanej historii. Premiera filmu miała miejsce w 2013 roku w Goldex-Poldex w Krakowie. Występują m.in. Sławek Shuty – Sumbha and Nisumbha (król demonów i jego brat); Malwina Rzonca – Devi; Janek Sowa – Sugriva (ambasador króla demonów); Jerzy Kosałka – Markandeya (mędrzec). Czas trwania: 35 min


Malwina Rzonca – urodzona w 1973 roku w Krakowie, studiowała na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych; dyplom pod kierunkiem prof. Stanisława Karpowicza (1999). Jest artystką interdyscyplinarną. Jej twórcze poszukiwania obejmują nowe i tradycyjne media: malarstwo, wideo, performans, taniec współczesny. Laureatka II nagrody na VII Międzynarodowych Prezentacjach Współczesnych Form Tanecznych (Kalisz, 1999), III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym (Praga, 2003), wyróżnienia na 39. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2009”; nagrody „Złota Piła” dla filmu „Itihasa”, za najlepszy film akcji,  8. Trash Film Festival, Varażdin (2013, Chorwacja).
Uczestniczka wystaw zbiorowych, autorka wystaw i pokazów indywidualnych, m.in.: „Kosmiczne obrazy” w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Ustce (2007) „Festiwal Tańca” w Bunkrze Sztuki ( Kraków, 2007); „Łatwa podróż na inne planety” (Goldex-Poldex, Kraków, 2009); „Itihasa” (klub Bomba, Kraków, 2019; Goldex-Poldex, Kraków, 2019).
Głównym obszarem jej zainteresowań i źródłem inspiracji do twórczych eksperymentów jest tożsamość ludzka, widziana przez pryzmat różnorodnych przejawów kultury. Szczególnie interesują ją te dziedziny aktywności człowieka, w których eksploruje on granice poznania lub fizycznych możliwości takich dziedzin, jak sport, nauka czy praktyki religijne.

Galeria Bielska BWA, Willa Sixta, Bielsko-Biała, ul. Adama Mickiewicza 24
Spotkania przy Kolekcji – Malwina Rzonca
prowadzenie – Agata Smalcerz, kuratorka wystawy
czwartek, 16 lutego, godz. 17.00, wstęp wolny

Więcej o artystce oraz reprodukcje prac na stronie Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA >>
oraz na stronie artystki >>

Czytaj więcej o wystawie „Dla Johanne i Anny” >>

***
W cyklu „Spotkania przy Kolekcji”, zainaugurowanym w 2022 roku uczestniczyły dotąd artystki i artysta: Barbara Konopka, autorka pracy z cyklu „Malavida” pt. „Platon. Mężczyzna – teraz to się leczy” (2007); Karina Czernek, twórczyni „Autoportretu” (2015); Koji Kamoji, autor obrazu z cyklu „Projekt ogrodu” pt. „Rzeka I” (2006); Karolina Jabłońska, której obraz „Grób” (2016) uhonorowany został II nagrodą na 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019; Aneta Grzeszykowska, twórczyni rzeźby z filcu pt. Franciszka 2022 (2013); Tamara Berdowska, malarka, autorka abstrakcji geometrycznej pt. „Kompozycja centralna” (2005).