Sympozjum naukowe: Światy równoległe / Obrazy i dźwięki
Aktualne
Prelekcje wybitnych twórców i teoretyków, poświęcone muzyce i projektowaniu. Wydarzenie towarzyszy 26. Bielskiej Zadymce Jazzowej.
Od 8 do 31 marca 2024 roku w Galerii Bielskiej BWA – Willi Sixta trwa wystawa okładek płyt Blue Note Records, legendarnej wytwórni, obchodzącej w tym roku 85 lat istnienia. Wystawie towarzyszy sympozjum naukowe Światy równoległe / Obrazy i dźwięki – muzyka i sztuka projektowania, na które organizatorzy zapraszają w sobotę, 16 marca 2024 roku w godz. 10.00–16.00. Wśród zaproszonych gości znajdują się wybitne i rozpoznawalne osobowości ze świata muzyki i projektowania graficznego, m.in. Leszek Możdżer i Irma Kozina. Kuratorem wystawy i sympozjum jest prof. Marian Oslislo, grafik.
Marian Oslislo:
Okładka gramofonowej płyty stała się ważnym elementem strategii marketingowej i informacyjnej dla każdej firmy fonograficznej. To „opakowanie muzyki” w dużej mierze miało zachęcać fanów do jej kupna. Czas, gdy winylowe krążki praktycznie zmonopolizowały przemysł muzyczny, był światem bez internetu i urządzeń mobilnych. Dostęp do informacji był bardzo ograniczony, różnił się zasadniczo od naszej rzeczywistości, gdy w każdym momencie możemy bez większych przeszkód do niej dotrzeć. Przemysł fonograficzny przywiązywał niezwykłą wagę do jakości artystycznej i informacyjnej okładek, które towarzyszyły płycie winylowej. Ze względu na swoje wymiary, 33 x 33 cm, okładka działa jak obraz. W wielu przypadkach uzyskała status dzieła sztuki. Ten wizualny komunikat, inspirowany konkretną muzyką, w rękach artystów, projektantów i fotografów zespala te dwie tak odmienne przestrzenie w spójną całość. Sprawia, że są one w symbiozie, gdzie wizualny jej aspekt staje się ikoną, nierozerwalnie związaną z konkretnym dziełem muzycznym. (...)
Jeżeli myślimy o jazzie, obrazach, które go definiują, to pierwszym skojarzeniem jest Blue Note Records. Wytwórnia ta mocno zaznaczyła swoją obecność na rynku fonograficznym od połowy XX wieku. Był to okres w którym dynamicznie rozwijał się jazz nowoczesny. Właśnie ta wytwórnia, jako jedna z pierwszych, komunikowała się ze swoimi odbiorcami używając oryginalnego, nowoczesnego języka wizualnego. Jej produkty idealnie korespondowały z muzyką, którą w niej tworzono i promowano.
Nowoczesna estetyka okładek płyt gramofonowych z Blue Note narodziła się z inspiracji muzyką, stała się na fonograficznym rynku wyróżnikiem artystycznego wyrafinowania. Znakiem firmowym wytwórni były genialne fotografie. Przedstawiały zespoły i solistów w czasie nagrań w studio i poza nim, wciągając bezbłędnie słuchacza w klimat otoczenia i muzyki jaką wspólnie tworzyli. To co równie silnie wyróżniało wizualny styl Blue Note, to układ typograficzny, dynamiczny i nowoczesny. Charakterystyczne kroje pisma, tytularia, teksty informacyjne, odważnie komponowane fotografie, wszystko to budowało oryginalny komunikat wizualny, w sposób kongenialny oddający ducha jazzu. Oglądając te okładki dzisiaj, po latach, odbieramy je z nie mniejszym zachwytem jak fani muzyki synkopowanej kilkadziesiąt lat wcześniej. Sztuka, która niesie w sobie prawdę zawsze jest aktualna.
Dla ludzi kochających muzykę są to niezwykle istotne zagadnienia. Warto nad nimi się zastanowić i przedyskutować je w szerokim gronie. Problem jest tak ekscytujący i złożony, że postanowiliśmy uczynić go tematem sympozjum naukowego, które będzie towarzyszyło 26. Bielskiej Zadymce Jazzowej.
Marian Oslislo – urodzony w 1955 roku. Absolwent Wydziału Grafiki Katowickiej Filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1982). Zajmuje się różnorodnymi działaniami z obszaru współczesnej kultury wizualnej (sztuka i dizajn), od grafik, plakatów, druków akcydensowych, przez projekty książek, okładek płyt, systemów tożsamości i informacji wizualnej, po fotografie i działania multimedialne. Animator wielu wydarzeń kulturalnych związanych z promocją śląskiego środowiska projektowego, artystycznego oraz muzycznego.
Profesor zw. sztuk plastycznych, kieruje Pracownią Działań Multimedialnych na Wydziale Projektowym katowickiej ASP oraz wykłada na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Technicznego w Koszycach (Słowacja). Prezes Stowarzyszenia Muzycznego Jazzowa Asocjacja Zabrze.
Uczestnicy sympozjum:
- prof. dr hab. Irma Kozina, teoretyczka i krytyczka dizajnu
- prof. Maciej Buszewicz i prof. Lech Majewski z ASP w Warszawie, wybitni twórcy polskiej szkoły grafiki
- Leszek Możdżer, muzyk i kompozytor:
- Paweł Brodowski, krytyk i dziennikarz muzyczny, redaktor naczelny „Jazz Forum”
- Krzysztof Płatek, miłośnik i znawca muzyki, kolekcjoner płyt
- Piotr Rzeczycki – Director Classics & Jazz Universal Music Polska