Teatr Tekstu im. Teodora Sixta w Willi Sixta

Aktualne

Wspólne czytanie sztuki teatralnej Artura Pałygi pt. „Testament Teodora Sixta” – z udziałem autora sztuki – rozpocznie cykl spotkań Teatru Tekstu, już na stałe w zabytkowej willi.

Podczas pierwszego spotkania Teatru Tekstu im. Teodora Sixta w zabytkowej willi, znajdującej się tuż po procesie rewitalizacji, wspólnie czytana będzie sztuka teatralna Artura Pałygi pt. „Testament Teodora Sixta”, która swoją premierę w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej miała w 2006 roku. Czytanie poprowadzi sam autor sztuki.
W ten sposób symbolicznie zamknie się historia związana z życiem przedwojennego przemysłowca Teodora Sixta oraz losami jego rodzinnej willi, którą ofiarował miastu, a także historia osobista autora sztuki i pomysłodawcy wspólnego czytania, Artura Pałygi.
Willa Sixta już na stałe gościć będzie Teatr Tekstu im. Teodora Sixta. Współorganizatorem spotkań jest Galeria Bielska BWA.

Osobiste zaproszenie wystosował do miłośników wspólnego czytania oraz osób zainteresowanych uczestnictwem w spotkaniu pomysłodawca teatru.
Artur Pałyga:
W niezwykły sposób otwieramy czternasty sezon Teatru Teodora Sixta! Przedziwnym obrotem koła losu nasz Teatr przenosi się do domu swojego patrona. A stało się to możliwe dzięki temu, że gospodarzem Willi Sixta została Galeria Bielska BWA, która, za sprawą nieocenionej Ady Piekarskiej, serdecznie nas do tego miejsca zaprosiła.
Sixt został patronem Teatru Tekstu troszeczkę żartobliwie, ale najwidoczniej z czasem nas polubił i ostatecznie potraktował poważnie. Początkowo, w 2007 roku, byliśmy grupą osób spotykających się w knajpach, żeby wspólnie czytać i omawiać sztuki teatralne. Potem przez parę lat byliśmy grupą spotykającą się w bielskim Teatrze Polskim, żeby wspólnie czytać i omawiać sztuki teatralne. Potem w bielskiej siedzibie Partii Razem, która ugościła nas pięknie. Aż zawołał nas Teodor Sixt do siebie. No to idziemy. Zaczniemy zatem nowy etap w historii TTTS od przeczytania „Testamentu Teodora Sixta”. To był mój debiut, kurczę. To było wszystko niezwykłe! Wymyśliłem tę sztukę i pisałem ją w Willi Sixta, w pokoiku pod wieżyczką, gdzie wówczas pracowałem, wymyślając i pisząc czasopismo „Akademia”, bo tam był wówczas rektorat Akademii Techniczno-Humanistycznej. Pamiętam, że siedziałem w nocy, wiedziałem już, że ogłoszono konkurs na sztukę o Bielsku-Białej, i stróż z portierni spytał, czy się nie boję tak siedzieć sam, bo przecież tu straszy. I tak się zaczęło pisanie tej sztuki, od której zmieniło się całe moje życie, bo dzięki niej i dzięki jej zwycięstwu w tym konkursie, poszedłem w teatry. No więc dziwne, dziwne. W życiu bym nie przewidział wtedy, że będę Was zapraszał do Willi Sixta na czytanie tej sztuki na otwarcie 14. sezonu Teatru Tekstu im. Teodora Sixta.

Idea Teatru Tekstu jest prosta. Stworzył ją Artur Pałyga, inspirując się rozmową na ten temat z Jarosławem Hessem, filozofem. Najistotniejsze, że nie jest to występ, nie jest to aktorskie czytanie, ale uczestnictwo. Czytają osoby, które przyszły na spotkanie. Rolą prowadzącego jest wybranie tekstu, jego wcześniejsze powielenie, wprowadzenie do czytania, rozdzielenie ról, a potem prowadzenie dyskusji o przeczytanym tekście.

Artur Pałyga fot Anita SzymańskaArtur Pałyga – absolwent polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie i wychowania muzycznego w Studium Nauczycielskim w Bielsku-Białej. Autor kilkudziesięciu sztuk wystawianych w Polsce i na świecie. W latach 2010–2012 konsultant programowy w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, następnie w latach 2012–2014 zatrudniony na stanowisku dramaturga w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. Od 2014 dramaturg w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach.
Od 1989 roku dziennikarz w prasie lokalnej oraz autor licznych reportaży publikowanych w prasie ogólnopolskiej. Jeden z reportaży o sex-czatach, publikowany w „Dużym Formacie” („Gazeta Wyborcza”) znalazł się w antologii „20 lat nowej Polski w reportażach według Mariusza Szczygła” (Wołowiec 2010).
W 2006 roku zadebiutował na teatralnej scenie w bielskim Teatrze Polskim sztuką inspirowaną sylwetką Teodora Sixta. Jego sztuki dwukrotnie zdobyły Grand Prix Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni: „Żyd” w reż. Roberta Talarczyka (2008) i „Wszystkie rodzaje śmierci” w reż. Pawła Passiniego (2009). Zdobywał wiele prestiżowych nagród na festiwalach współczesnej dramaturgii. Po jego sztuki sięgają znani reżyserzy; były tłumaczone na kilkanaście języków. W 2013 roku został laureatem Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za sztukę pt. „W środku słońca gromadzi się popiół” (prapremiera w 2014 roku w krakowskim Teatrze Starym w reż. Wojciecha Farugi). W roku 2014 roku premiera „Żyda” odbyła się na Węgrzech w Budapeszcie. W 2015 roku Aneta Groszyńska zrealizowała na podstawie „Żyda” spektakl telewizyjny. W 2017 roku zadebiutował jako reżyser spektaklem pt. „Dada z łasiczką” w wykonaniu studentów i absolwentów Szkoły Aktorskiej Teatru Śląskiego.
Prowadził zajęcia literackie dla osób niepełnosprawnych w bielskim Stowarzyszeniu Teatr Grodzkim, a także m.in. Szkołę Pisania Sztuk w Teatrze Śląskim, Pracownię Podejrzanych Praktyk Teatralnych w Teatrze Powszechnym w Warszawie, Teatr Tekstu im. Teodora Sixta w Bielsku-Białej. Od kilku lat współpracuje ze Strefą Wolnosłową działającą w warszawskim Teatrze Powszechnym, prowadząc warsztaty kończące się spektaklami.
Jest żonaty, ma dwóch synów. Mieszka w Bielsku-Białej.
Na zdjęciu: Artur Pałyga, fot. Wikipedia / Anita Szymańska

Teatr Tekstu im. Teodora Sixta
sobota, 10 października 2020, godz. 19.00, Bielsko-Biała, Willa Sixta, ul. Adama Mickiewicza 24
Obowiązują zapisy (ograniczona ilość miejsc): a.piekarska@galeriabielska.pl
Uwaga!
Każdy kto chce uczestniczyć w tym zdarzeniu, musi potwierdzić to mailowo. Jest to konieczny wymóg związany z koronawirusowymi obostrzeniami. Organizatorzy będą mierzyć temperaturę i prosić o wypełnianie covidowej ankiety.

Czytaj więcej o Willi Sixta >>

__________________________________________________

W mediach: 

Ada Piekarska, Przywoływanie ducha, Relacje-Interpretacje, Nr 4 (60) grudzień 2020, str. 13 (pdf.>>)