Wystawa fotografii dokumentujących działania artystyczne, będące próbą spojrzenia z innej perspektywy na przestrzeń i pamięć. „Widoczki” są odwrotnością pomników – zakopane w ziemi rozłożą się i przenikną w tkankę miasta.
Patrycja Dołowy od 2011 roku zakopuje w wybranych miejscach przestrzeni miast małe obrazki – Widoczki. To nawiązanie do popularnej dziewczęcej zabawy z dzieciństwa polegającej na chowaniu „widoczków” lub „sekretów”, choć artystka robi to dzisiaj inaczej. W swoich działaniach performatywnych sporządza odlewy gipsowe części własnego ciała, pokrywa je emulsją fotograficzną, następnie naświetla pod powiększalnikiem fragmentami fotografii – tak jak fragmentami historii – następnie zakopuje w ziemi. Każdemu z widoczków towarzyszą urywki opowieści – tych przemilczanych, takich, które funkcjonowały tylko w czterech ścianach domów (lub nawet nie tam).
Widoczki to działanie artystyczne będące próbą spojrzenia z innej perspektywy na przestrzeń i pamięć. Widoczki są odwrotnością pomników – zakopane w ziemi rozłożą się i przenikną w tkankę miasta, w odróżnieniu od spiżowych monumentów, pomieszczą w sobie wiele drobnych historii.
Wystawa fotografii Patrycji Dołowy w Galerii Bielskiej BWA dokumentujących jej działania artystyczne „Widoczki”, nawiązuje do 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej.
Działania performatywne Patrycji Dołowy bielszczanie mogli poznać w 2017 roku. Artystka zapraszała mieszkańców do towarzyszenia jej w zakopywaniu „widoczków” w przestrzeni miejskiej – rozpoznawalnym znakiem stała się niewielka, niebieska łopatka, którą posługiwała się artystka.
Przed dwoma laty w Bielsku-Białej inspiracją i tłem dla „Widoczków" Patrycji Dołowy był zrealizowany w Teatrze Polskim spektakl „DyBBuk” w reżyserii Pawła Passiniego, na podstawie dramatu Artura Pałygi, nawiązującego do żydowskich legend i wierzeń oraz przedwojennych historii bielskich Żydów, po których zostały jedynie nieliczne ślady. Swoje „Widoczki” – niewielkie fragmenty gipsowych odlewów, na których utrwaliła fotograficzne portrety anonimowych mieszkańców miasta – artystka zakopywała w miejscach, do których nawiązywał spektakl, m.in. w podwórku przy ulicy 11 Listopada 63, gdzie działała żydowska pralnia; na schodach prowadzących do Zamku Sułkowskich, gdzie znajdowała się kamienica, w której mieszkał Salomon Halberstam – kupiec i bibliofil, oraz przed Galerią Bielską BWA, położoną w miejscu spalonej w czasie wojny synagogi.
Patrycja Dołowy – artystka multimedialna, pisarka, działaczka społeczna.
Od lat zajmuje się problematyką tożsamości i pamięci. W swojej pracy bazuje na historii mówionej i świadectwach.
Z wykształcenia doktor nauk przyrodniczych (2007), absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (2002) i Akademii Fotografii Artystycznej Wyższych Szkół Fotograficznych we Wrocławiu (2005). Ma na koncie ponad 60 wystaw w Polsce i za granicą.
Prace i teksty publikuje w prasie, w pismach artystycznych i kulturalnych.
Autorka bloga Widoczki: Pamięć miasta/Pamięć ciała i sztuk teatralnych m.in. „Hideout/Kryjówka”, „Matki”, „Hindełe”, „Siostra Sztukmistrza”, współautorka książek. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendystka Asylum Arts w Nowym Jorku, laureatka nagród, w tym Nagrody im. Karola Sabatha i wyróżnienia w Przeglądzie Teatrów Małych Form Kontrapunkt. W tym roku ukazała się jej książka pt. „Wrócę, gdy będziesz spała. Rozmowy z dziećmi Holocaustu” (Czarne 2019).
Patrycja Dołowy, fot. Paweł Sowa
_____________________________________________________________________________
W trakcie wernisażu Patrycja Dołowy zaprezentuje swoją najnowszą książkę pt. „Wrócę, gdy będziesz spała. Rozmowy z dziećmi Holocaustu”.
O książce napisali m.in.:
Czarne:
Patrycja Dołowy wydobywa – bo kopanie w takich wspomnieniach to ciężka praca – historie żydowskich matek, które by ratować swoje dzieci, stawały przed tragicznymi wyborami, przybranych matek, które nie zawsze potrafiły rozstać się z ocalonymi dziećmi, i dzieci, często już na zawsze rozdartych pomiędzy dwiema tożsamościami, dwiema rodzinami, między poczuciem winy, wdzięcznością i żalem.
Aleksandra Buchaniec-Bartczak, portal Forum Żydów Polskich:
Patrycja Dołowy dotyka tabu macierzyństwa w czasach Zagłady. To delikatna jak puch materia o dużym ciężarze gatunkowym. Możemy tylko słuchać i milczeć.
Więcej na stronie Wydawnictwa Czarne >>
Recenzja na stronie Forum Żydów Polskich >>
Wystawa trwa od 31 sierpnia do środy, 9 października 2019.
Wieczór pamięci – sobota, 31 sierpnia 2019
godz. 19.00, Klubokawiarnia Aquarium
wernisaż wystawy Patrycji Dołowy „Widoczki"
godz. 19.30, hol galerii
Zbigniew Popadiuch – Próba rekonstrukcji synagogi. Pokaz rysunków.
Słowo wstępne: dr Jacek Proszyk
godz. 20.00
Galeria Bielska BWA, plac od strony ul. Adama Mickiewicza
Koncert zespołu ANASHIM
Mozaika pamięci - spektakl słowno-muzyczny opowiadający o świecie, o którym chcemy pamiętać.
Organizatorami koncertu są Urząd Miejski w Bielsku-Białej, Galeria Bielska BWA oraz Gmina Wyznaniowa Żydowska w Bielsku-Białej.
Więcej o koncercie >>
31 sierpnia – Wieczór pamięci
czytaj zapowiedź wieczoru >>
Wystawa jest częścią programu inicjatywy Rok antyfaszystowski, więcej informacji na stronie www.rokantyfaszystowski.org
________________________________________________________________________________
Zobacz stronę Patrycji Dołowy >>
Czytaj blog artystki Pamięć miasta/Pamięć ciała >>